میزان مصرف فرآورده های خونی طی وقوع تب هموراژیک کریمه کنگو در زاهدان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

تب هموراژیک کریمه کنگو، یک عفونت ویروسی خونریزی دهنده با میزان مرگ و میر بالا می باشد. به دلیل فقدان درمان اختصاصی، مدیریت بیماری به کمک حمایت درمانی و داروهای ضد ویروسی انجام می شود. در مطالعه حاضر میزان مصرف فرآورده های خون در طغیان بیماری در بهار 1396 در زاهدان بررسی شد.

مواد و روش ها:

در یک مطالعه مقطعی، تمامی بیماران بستری شده در طغیان کریمه کنگو، که در بهار 96 در بخش عفونی  بیمارستان بوعلی زاهدان بستری شدند، وارد مطالعه شده و اطلاعات بیماران شامل سن و جنس و نیز میزان و نوع فرآورده های خون مصرفی آنان ثبت گردید. علاوه بر این، شغل، علت احتمالی ابتلا به بیماری و پاسخ به درمان نیز بررسی شد. تشخیص قطعی بیماری بر اساس آزمایش سرولوژیک الایزا و نسخه برداری معکوس واکنش زنجیره ای پلیمراز(RT-PCR)داده شد. یافته ها توسط آزمون های آماری توصیفی و نرم افزار 16 SPSS تحلیل شدند.

یافته ها:

در مدت مطالعه، 18 بیمار با تشخیص قطعی تب کریمه کنگو و میانگین سنی 9/6 ± 5/27 سال در بیمارستان بوعلی بستری شدند. تمام بیماران مرد و اغلب کارگر کشتارگاه(5/44%) بودند. علت اصلی آلودگی به تب کریمه کنگو، تماس با گوشت و دام آلوده بود. از میان 18 بیمار، 11 نفر(61%) نیاز به تزریق فرآورده های خون پیدا کردند و کنسانتره پلاکت پرکاربردترین فرآورده مصرفی در بین بیماران بود(2/83%). در مجموع 191 واحد فرآورده خون شامل 159 واحد(2/83%) کنسانتره پلاکت مصرف شده و هیچ یک از بیماران در اثر این بیماری فوت نکردند.

نتیجه گیری

جهت مدیریت بیماری تب کریمه کنگو، اغلب نیاز به تزریق میزان بالای خون و فرآورده های خون است. از این میان کنسانتره پلاکت پرمصرف ترین فرآورده می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 139
لینک کوتاه:
magiran.com/p2149888 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!