چینه نگاری، رخساره های رسوبی و جایگاه تکتونیکی ماسه سنگ های بخش میانی سازند قرمز بالایی در برش کانسار چهرآباد، شمال باختر زنجان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

منطقه چهرآباد در شمال خاور ماه نشان و در فاصله 75 کیلومتری شمال باختر زنجان قرار دارد. واحدهای سنگی رخنمون یافته در این منطقه متعلق به سازندهای قرمز زیرین، قم و قرمز بالایی می باشند. سازند قرمز بالایی در این منطقه 980 متر ستبرا داشته و از 3 بخش اصلی تشکیل شده است. این بخش ها به ترتیب شامل واحدهای تبخیری با ستبرای 235 متر در پایین، تناوبی از گل‏سنگ و ماسه سنگ های خاکستری تا قرمز رنگ با ستبرای 590 متر در بخش میانی و افق هایی از گل‏سنگ های سبز با میان لایه های ژیپس با 155 ستبرا در بخش بالایی می باشد. توالی انتخاب شده جهت مطالعات چینه شناسی و رسوب شناسی مربوط به بخشی از قسمت دوم سازند قرمز بالایی با 231 متر ستبرا می باشد. این توالی شامل هفت لایه ماسه سنگ خاکستری و قرمز رنگ است که به صورت متناوب با واحد های گل‏سنگی قرمز رنگ قرار گرفته اند. بر پایه مطالعات پتروگرافی، این ماسه سنگ ها به طور میانگین حاوی 21% کوارتز، 10% فلدسپات و 25% خرده سنگ بوده و از نوع فلدسپاتیک لیت آرنایت و لیت آرنایت می باشند. بر اساس شواهدی نظیر چینه بندی متقاطع، حضور آثار گیاهی، نبود رسوبات گراولی، ریپل مارک های متقارن و آثار موجودات حفار و شناسایی 7 رخسار ه ماسه سنگی گل سنگی (Fl، Fm، Sm، Sh، Sr، Sp و St) در منطقه چهرآباد می توان بیان داشت که محیط رسوبی این واحد های سنگی، رودخانه های میاندری ماسه ای با پیچش زیاد نزدیک به محیط ساحل می باشد. براساس نتایج آنالیز مودال و بررسی نسبت بین کوارتزها، خرده سنگ ها و فلدسپات ها، موقعیت تکتونیکی این ماسه سنگ ها حاشیه های فعال قاره ای و برپایه اطلاعات ژیوشیمیایی و نسبت های SiO2/Al2O3 در مقابل K2O/Na2O، حاشیه های فعال قاره ای و حوضه های فورلندی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p2150140 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!