بررسی وضعیت استرس پرستاران بخش های مراقبت ویژه بیمارستان های شهر تهران، سال 1398

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

استرس شغلی پرستاران خصوصا در بخش های ویژه می تواند کیفیت کاری آن ها را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین مطالعه حاضر باهدف بررسی وضعیت استرس پرستاران بخش های مراقبت ویژه بیمارستان های شهر تهران انجام شد.

مواد و روش ها

این پژوهش یک مطالعه توصیفی-مقطعی است که در سال 1398 انجام شد. در این مطالعه 5 بیمارستان دانشگاهی شهر تهران که دارای بخش های مراقبت ویژه بودند به روش تصادفی ساده انتخاب شدند، سپس تمام پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه که واجد شرایط بودند و رضایت آگاهانه به شرکت در پژوهش داشتند به صورت سرشماری و به تعداد 235 نفر موردبررسی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های جمعیت شناختی و مقیاس استرس توسعه یافته پرستاران (ENSS) جمع آوری و با استفاده از روش های آمار توصیفی و تحلیلی با نرم افزار 23 SPSS تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

نتایج نشان داد میزان استرس پرستاران در حد متوسط (58/29±45/138) می باشد. بیشترین میزان استرس به ترتیب به زیر مقیاس ²حجم کاری ((37/98±23/55)، ²مشکلات در ارتباط با سرپرستاران و مدیران ((34/21±22/50)، ²مرگ و مردن ((34/78±23/49) و کم ترین میزان استرس به زیرمقیاس ²تبعیض ((15/59±28/29) مربوط بود. از میان مشخصات جمعیت شناختی، متغیر سن با میزان استرس رابطه آماری معنی داری را نشان داد (021/0= p) به طوری که گروه سنی بیشتر از 35 سال نمره استرس بالاتری داشتند (89/26±28/143).

بحث و نتیجه گیری

 با توجه به نتایج مطالعه حاضر، مدیریت صحیح جهت کاهش حجم کاری پرستاران، کاهش مشکلات پرستاران در ارتباط با سرپرستاران و مدیران و همچنین آموزش راهکارهایی برای کاهش استرس در مواجهه با مرگ بیماران ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2150338 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!