اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر نشانگان وسواس فکری- جبری و احساس گناه در بیماران مبتلا به اختلال وسواسی- جبری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اختلال وسواسی- جبری یکی از انواع اختلال های اضطرابی است که مبتلایان غالبا دچار احساس گناه و نشانگان وسواس فکری- جبری هستند. روش درمان پذیرش و تعهد یکی از روش های اثربخشی در بهبود اختلالهای اضطرابی است، لذا هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر نشانگان وسواس فکری- جبری و احساس گناه در بیماران مبتلا به اختلال وسواسی- جبری انجام شد.

روش کار

طرح مطالعه حاضر شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل همه بیماران مبتلا به اختلال وسواسی- جبری مراجعه کننده به کلینیک خدمات روانپزشکی سینا در شهر دزفول در سال 1397 بودند. نمونه پژوهش 30 بیمار بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش برای 8 جلسه 60 دقیقه ای تحت درمان پذیرش و تعهد قرار گرفت و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش سیاهه وسواس فکری- جبری پادوآ و پرسشنامه احساس گناه بودند. داده ها به روش اندازهگیری مکرر در نرم افزار SPSS-21 تحلیل شدند.

یافته ها

طبق یافته های پژوهش حاضر بین گروه های آزمایش و کنترل در مرحله پیش آزمون از نظر نشانگان وسواس فکری- جبری و احساس گناه تفاوت معنی داری مشاهده نشد (0/05>P)، اما در مراحل پس آزمون و پیگیری از نظر هر دو متغیر تفاوت معنی داری مشاهده شد  (0/001<P). به عبارت دیگر، روش درمان پذیرش و تعهد در مرحله پس آزمون باعث کاهش نشانگان وسواس فکری- جبری و احساس گناه در بیماران مبتلا به اختلال وسواسی- جبری شد و نتایج درمان در مرحله پیگیری حفظ شد (0/001<P).

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که روش درمان پذیرش و تعهد در کاهش نشانگان وسواس فکری- جبری و احساس گناه موثر واقع شد. طبق این نتایج توصیه می شود که در مداخلات بهبود سلامت در کنار سایر روش های درمانی از درمان پذیرش و تعهد برای کاهش نشانگان وسواس فکری- جبری و احساس گناه استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
140 تا 147
لینک کوتاه:
magiran.com/p2150510 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!