مدل پیش بین تاب آوری کلانشهر اصفهان در بحران ها و حوادث غیرمترقبه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف و زمینه ها

برجستگی نظریه «شهرهای تاب آور»، که در فصل مشترک دانش برنامه ریزی شهری و مدیریت سوانح مطرح گردیده، در نگاه جامع به همه عناصر بقاء جوامع در کنار مجموعه عوامل بروز و کنترل بحران، به ویژه عوامل انسانی، با رویکردی آینده نگارانه است. در این مسیر، مدل سازی ریاضی مکان بررسی ارتباط و نحوه اثر مولفه ها و نیز مانیتورینگ روند آینده نگاری تاب آوری را امکان پذیر می نماید. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی تاب آوری موجود، تعیین عوامل اصلی و میزان اثرگذاری هر یک از آنها در ارتقاء تاب آوری کلانشهر اصفهان به وسیله مدلسازی است.

روش شناسی

روش کلی پژوهش توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف، زیربنایی و کاربردی است. جهت تدقیق ابعاد و شاخص های سنجش و در ادامه ارزیابی تاب آوری، از مصاحبه با 50 نفر از خبرگان به روش دلفی استفاده و سپس داده ها به کمک نرم افزار SPSS و برنامه نویسی R، تحلیل و نتایج به شکل «مدل رگریسونی چند متغیره پیش بین»، برای شش بعد تاب آوری و کل شهر ارایه گردید.

یافته ها

بررسی ها گویای همبستگی بالا و مستقیم بین شاخص ها و ابعاد «اجتماعی»، «فرهنگی»، «کالبدی- فضایی» «محیط طبیعی»، «اقتصادی» و «نهادی- حقوقی» تاب آوری، براساس تحلیل همبستگی است. همچنین تاب آوری کلانشهر اصفهان به مقدار 2.87، درطیف لیکرات پنج سطحی، تقریبا متوسط است.

نتیجه گیری

بیشترین میزان تاب آوری در بعد فرهنگی با 3.08 و کمترین مقدار آن با اندازه 2.56 در حوزه اقتصادی رخ داده است. بدین ترتیب اولویت نخست برنامه ریزی ارتقاء تاب آوری از نظر مقدار، حوزه «اقتصادی» و با توجه به سطح اثرگذاری در «مدل رگرسیونی پیش بین ارتقاء تاب آوری»، بعد «نهادی- حقوقی» با وزن 0.200 و آخرین اولویت در این دو نگرش به ترتیب «بعد فرهنگی» با توجه به مقدار و «محیط طبیعی» با ضریب تاثیر 0.147 است.

زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2150748 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!