تجزیه و تحلیل حوادث شغلی شرکتهای تولیدی استان سمنان در سال های 1394-1392

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

حوادث و آسیب های ناشی از کار از عوامل مهم منجر به مرگ در جهان محسوب می شوند. تجزیه و تحلیل حوادث شغلی نقش کلیدی در اقدام های پیشگیرانه دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین فراوانی, انواع و علل حوادث و آسیب های شغلی در صنایع استان سمنان اجرا شده است.

مواد و روش ها

 طرح مطالعه حاضر پیمایشی و در مقطع زمانی 1394-1392 است. گزارش 721 حادثه در طی بازه مذکور از منابع داده های سازمان تامین اجتماعی بررسی شده است. در این پژوهش میزان شیوع حوادث در محیط کار تعیین و همچنین ارتباط بین صدمات شغلی با عوامل فردی و عوامل مرتبط با کار بررسی گردید.

یافته ها

 میزان تکرار حوادث سمنان در سال های 1392، 1393 و 1394 به ترتیب 1.46 ، 1.54 و 1.40 است. اکثر حوادث سمنان در گروه مردان متاهل با رده سنی 45-24 سال و سطح تحصیلات دیپلم و پایین تر در نوبت کاری صبح به وقوع پیوسته است. بیشترین آمار ثبت شده در مورد نوع حادثه، نوع جراحت ایجاد شده و عضو حادثه دیده به ترتیب برخورد با اجسام تیز و موانع (%25)، ضربدیدگی (%30) و اندام حرکتی فوقانی (%44) است. نتایج نشان می دهد که ارتباط معناداری میان نوبت کاری و حوادث شغلی و همچنین بین نوع حوادث و آسیب های ایجاد شده وجود دارد (0.05>p).

نتیجه گیری

اقدامات پیشگیرانه حوادث شغلی باید بر سنجه های نوع و علل حوادث وآسیب ها متمرکز شود. در این راستا آموزش های لازم برای کارشناسان ایمنی و بهداشت کار با هدف اجرای فرایند تحقیق حادثه در محیط کار، گزارش دهی و چگونگی تجزیه و تحلیل حوادث  پیشنهاد می گردد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
90 تا 99
لینک کوتاه:
magiran.com/p2150918 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!