تصاویر و انگاره های متعارض از رژیم صهیونیستی؛ چالش های رابطه با اتحادیه اروپایی

نویسنده:
چکیده:

در این گزارش تلاش شده است که با اشاره به پندار منفی موجود میان نخبگان و شهروندان اسراییلی درقبال اتحادیه اروپا، چالش های موجود بررسی شوند. درحقیقت، در گفتمان عمومی رژیم صهیونیستی، اتحادیه اروپا یک کنشگر مخالف و دشمن فرض می شود. اختلاف نظر درمورد فرایند صلح خاورمیانه و شهرک سازی ها و دفاع اتحادیه اروپا از توافق هسته ای ایران در سال های اخیر موجب بروز اختلاف میان تل آویو و بروکسل شده است؛ ازاین رو، پس از اشاره به پندار منفی در رژیم صهیونیستی درقبال اتحادیه اروپا، حوزه های اختلاف میان دو طرف و دلایل ناکامی اتحادیه در اتخاذ رویکردی منسجم درقبال رژیم اسراییل بررسی می شود.
سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای کمک به تشکیل کشور مستقل، دموکراتیک و باثبات فلسطین شکست خورده است؛ زیرا شکاف زیادی میان اراده و توانمندی های اتحادیه اروپا وجود دارد. این مسئله اعتبار این اتحادیه را در دستیابی به اهداف و خواسته هایش کاهش داده است. از دید اتحادیه اروپا، تنها راه حل شرایط بحرانی غرب آسیا، ادامه گفت وگوهای صلح است و انکار و نادیده گرفتن تشکیلات خودگردان فلسطین به معنای گسترش تنش در منطقه است. این درحالی است که رژیم صهیونیستی با نقش فعال و اثرگذار اتحادیه اروپا در منطقه غرب آسیا چندان موافق نیست و باور دارد که اروپایی ها از فلسطینی ها و به طور کلی، کشورهای عربی حمایت می کنند و نمی توانند نقش بی طرفانه و موثری را در مذاکره رژیم صهیونیستی و فلسطین ایفا کنند. ازسوی دیگر، با توجه به شرایط داخلی اتحادیه اروپا، ازجمله: اختلاف میان کشورهای عضو اتحادیه درقبال رژیم صهیونیستی و بحران های پیش روی آن، نقش فرعی اتحادیه اروپا در بحران فلسطین و اهرم های فشار و نفوذ اندک بروکسل بر تل آویو، کشورهای اروپایی نمی توانند تاثیر چندانی بر سیاست های رژیم صهیونیستی داشته باشند، هرچند بروکسل می تواند مشارکت تل آویو را در برنامه های علمی و آموزشی خود به حالت تعلیق دربیاورد، دایره تحریم ها را از محصولات تولیدشده در شهرک های صهیونیستی فراتر ببرد، اجرای موافقتنامه مشارکت و همکاری را متوقف کند و در تندترین موضع خود، دولت مستقل فلسطینی را به رسمیت بشناسد و روابط دیپلماتیک مستقلی را با آن برقرار کند که البته با توجه به شرایط موجود، تحقق این شرایط بسیار نامحتمل است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2151920 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!