اثرات سلول های بنیادی مزانشیمی ژله وارتون به همراه صمغ درخت بنه در درمان آسیب های پوستی ناشی از سوختگی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سوختگی یکی از آسیب های رایج در جهان است که می توان از روش های نوین مانند سلول درمانی و طب سنتی برای درمان آن استفاده کرد. هدف از مطالعه ی حاضر بررسی اثرات ضمادی از صمغ بنه و روغن حیوانی به همراه سلول های بنیادی مزانشیمی ژله وارتون در درمان سوختگی درجه سه در رت های نژاد ویستار می باشد.

روش کار

در این آزمایش تجربی، سلول های بنیادی از طریق جداسازی سلول های ژله وارتون از بندناف انسانی حاصل شد. برای انجام این مطالعه 28 رت بواسطه استامپ فلزی سوزانده و سپس به طور تصادفی در دو گروه کنترل(7 موش) و تیمار(21 موش) تقسیم شدند. گروه تیمار به سه دسته(هر گروه 7 موش) تیماربا ضماد، سلول درمانی و سلول درمانی بعلاوه ضماد تقسیم شدند. به هر رت تعداد 106 سلول در پاساژ سه و به صورت زیرجلدی تزریق شد. در روز 30 بعداز درمان آسان کشی با کلروفروم و تهیه ی مقاطع بافتی با رنگ آمیزی هماتوکسیلسن-ایوزین و تری کروم ماسون برای بررسی های میکروسکوپی صورت گرفت.

یافته ها

مشاهدات میکروسکوپی نشان داد که در گروه های تیمار روند بهبودی با سرعت بالاتری نسبت گروه کنترل انجام گرفت. هم چنین بعد از گذشت 30 روز روش سلول درمانی+ ضماد به طور معنی داری موثرتر نسبت به ضماد و تزریق سلول به تنهایی بود. مطالعات بافت شناسی نشان دهنده ی ازدیاد معنی دار در آنژیوژنز، سنتز کلاژن، تعداد سلول ها، ضخامت لایه های پوست و در نهایت تسریع ترمیم زخم در نمونه های تیمار در مقایسه با نمونه های گروه کنترل بود.

نتیجه گیری

براساس نتایج به دست آمده، روش های درمانی هم زمان استفاده شده در این مطالعه در تسریع ترمیم زخم های پوستی در مدل حیوانی به طور معنی داری تاثیر گذار بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p2154738 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!