بررسی میزان فلزات سنگین در تنباکوی سیگار و قلیان در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

دریافت بیش از حد فلزات سنگین اثرات مضر بر سلامت دارد و استعمال دخانیات یکی از منابع مهم دریافت این عناصر می باشد. هدف از این تحقیق بررسی غلظت یازده فلز سنگین در تنباکوی انواع سیگار و قلیان پرمصرف در ایران می باشد.

مواد و روش ها

 غلظت عناصر سنگین در 9 نوع سیگار و 4 نوع تنباکوی قلیان با استفاده از دستگاه پلاسمای جفت شده القایی- طیف نشر اتمی ICP-MS اندازه گیری شد. آنالیزهای آماری پیش آزمون شاپیرو ویلک و آزمون های تی تست مستقل، آنالیز واریانس (One-way-ANOVA) و آزمون تعقیبی توکی مورد استفاده قرار گرفت.

یافته ها

 منگنز و سلنیوم به ترتیب بیش ترین و کم ترین غلظت را در تنباکوی سیگار و قلیان دارا می باشند. نتایج آنالیز واریانس یک طرفه  نشان داد که اختلاف مقادیر عناصر منگنز، باریوم و آنتیموان در تنباکوهای سیگار معنی دار می باشند (05/0< P). در مجموع میانگین غلظت عناصر مورد مطالعه در تنباکوی سیگار بیش از تنباکوی قلیان بود. نتایج پس آزمون توکی و من- ویتنی نشان داد در میان تمامی نمونه های مورد مطالعه اعم از تنباکوی سیگار و قلیان، میانگین غلظت کلیه عناصر در هریک از دو گروه- تنباکوی سیگار و قلیان- فاقد اختلاف معنی د ار بودند (05/0> P).

استنتاج

نتایج حاکی از مقادیر بالایی از فلزات سنگین در تنباکوی سیگار و قلیان موجود در بازار ایران می باشد. لذا با توجه به مخاطرات متعدد و شناخته شده این عناصر بر سلامتی انسان، ضمن آموزش مردم درخصوص مخاطرات آن ها، ضرورت دارد مقررات سخت گیرانه تری جهت کاهش مصرف به عمل آید.

زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p2156385 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!