بررسی شیوع ژن های OXA در آسینتو باکترهای با مقاومت چندگانه دارویی جدا شده از بیماران بستری در بیمارستان امام رضا (ع) تبریز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

اسینتوباکتر پاتوژنی است که می تواند سبب شیوع عفونت های متنوع بیمارستانی شود. هدف از پژوهش حاضر یافتن موارد اسینتوباکتر در کشت های بیماران بستری در بیمارستان امام رضا(ع) تبریز و تعیین فراوانی شایع ترین ژن های OXA عامل مقاومت دارویی در این نمونه ها می باشد.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی- مقطعی که در بازه زمانی مرداد تا آبان ماه سال 1396 انجام شده است، تعداد 91 نمونه اسینتوباکتر جدا شده از نمونه های بالینی شامل خون، ادرار، ترشحات لوله تراشه، ترشحات زخم و نمونه ته حلق بیماران مورد بررسی قرار گرفت. باکتری ها با استفاده از روش های استاندارد باکتریولوژی، جداسازی و شناسایی شدند. برای تعیین حساسیت و مقاومت آنتی بیوتیکی از آزمایش آنتی بیوگرام براساس clsi سال 2016 استفاده شده است. پس از استخراج DNA باکتری ها، شناسایی ژن های  (23,24,48,58) OXA با استفاده از پرایمرهای اختصاصی و روش ملکولی PCR انجام شد.

یافته ها

از تعداد 91 اسینتوباکتر مورد مطالعه، 66 جدایه (52/72 درصد) دارای مقاومت چندگانه آنتی بیوتیکی (MDR) بودند. جدایه های با مقاومت انتی بیوتیکی چندگانه مقاومت 100 درصدی نسبت به سفپیم، سفوتاکسیم، پیپراسیلین-تازوباکتام، مروپنم نشان دادند. همه نمونه ها نسبت به آنتی بیوتیک کلیستین حساس بودند. براساس یافته های پژوهش میان داشتن ژن 24- OXAو مقاومت به توبرامایسین و آمیکاسین ارتباط معنادار آماری وجود دارد (005/0=P).

استنتاج

با توجه به بالا بودن تعداد جدایه های با مقاومت چندگانه در این مطالعه، لزوم توجه به معیارهای کنترل عفونت بیمارستانی ضروری می باشد که توصیه می شود از راهکارهایی مانند شناسایی بیماران آلوده، یافتن منبع کولونیزاسیون باکتری، استریل کردن وسایل و بخش ها و کنترل مصرف آنتی بیوتیک در بیمارستان به منظور پیشگیری از ایجاد باکتری های مقاوم به چند دارو و کنترل عفونت های بیمارستانی استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
117 تا 126
لینک کوتاه:
magiran.com/p2156387 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!