تحلیل جامعه شناختی عوامل موثر بر خشونت مردان علیه زنان در خانواده مطالعه موردی : شهر ایلام

نویسنده:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

خشونت خانوادگی مساله ای جهانی و ملی است. گزارش هایی که در طول چند دهه اخیر از وضعیت زنان در جهان منتشر شده، آمار معنی داری از خشونت بر علیه زنان بدست می دهد. بطوری که حدود بیست تا پنجاه درصد کل جمعیت زنان را شامل می شود. در جامعه ایران، زنان هم به شکل های مختلف هم در محیط خصوصی و هم در محیط عمومی مورد خشونت قرار می گیرند. این پدیده ضربات جبران ناپذیری هم برای زنان قربانی و فرزندان آنها و هم به طور غیر مستقیم برای جامعه به دنبال دارد. موضوع این مقاله تحلیل جامعه شناسی خشونت مردان علیه زنان در خانواده است. به آن دسته از عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی که خشونت خانوادگی را تشدید می کند، اشاره دارد.
در این تحقیق از روش پیمایشی و تکنیک پرسشنامه جهت گردآوری داده ها استفاده شده است و فرضیاتی از دیدگاه های مختلف جامعه شناسی نظیر ، نظریه یادگیری اجتماعی ، نظریه منابع ، نظریه فرهنگی و نظریه ساختار اجتماعی استنتاج شده است. جامعه آماری این پژوهش در بر گیرنده کلیه زنان متاهل ساکن در شهرستان ایلام می باشد که 350 نفر آنها به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای بطور تصادفی انتخاب گردیده و خشونت از دید آنان مورد بررسی قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل آماری نشان می دهد که در مجموع حدود 6/72 درصد زنان نمونه آماری حداقل یک بار توسط همسران خود مورد خشونت فیزیکی قرار گرفته اند. و 88 درصد آنان حداقل یک بار خشونت روحی و روانی را تجربه نموده اند.
همچنین در تحلیل فرضیات از روش های آماری گاما، کندال c و کای اسکوار استفاده شده و نتایج حاصله نشان می دهد که متغیرهای، اختلاف طبقاتی زوجین، پایگاه اقتصادی اجتماعی مرد، میزان دینداری و پایبندی مرد به اعتقادات مذهبی، وجود عقاید مرد سالاری در خانواده، تجربه و مشاهده خشونت توسط مرد و زن، دخالت خویشاوندان در زندگی زوجین، میزان ارتباطات اجتماعی خانواده، میزان احساس آنومی(بی هنجاری)توسط مرد ، تعداد فرزندان خانواده، نگرش مرد نسبت به نقش های جنسیتی و رضایت زن از ازدواج ،رابطه معنی داری با خشونت مردان علیه زنان در جامعه آماری دارند . و در پایان جهت کاهش و از بین بردن این مساله اجتماعی راهکارها و پیشنهاداتی ارایه گردیده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p2157735 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!