تاثیر گروه درمانی مبتنی بر تاب آوری بر مقابله با بیماری فرزند در بعد درک مادران از وضعیت سلامتی فرزند مبتلا به سرطان خود: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

سرطان پس از بیماری های قلبی عروقی دومین عامل شایع مرگ ومیر در کشورهای توسعه یافته و سومین عامل مرگ ومیر در کشورهای کمتر توسعه یافته است که مشکلات عدیده جسمی و روحی را به دنبال دارد. تاب آوری یکی از راهبردهای مناسب برای مقابله با بیماری در افراد مبتلا است. این مطالعه باهدف تعیین تاثیر گروه درمانی مبتنی بر تاب آوری بر درک مادران از وضعیت سلامتی فرزند مبتلا به سرطان خود در مرکز آموزشی درمانی مطهری ارومیه در سال 1396 انجام گرفت.

مواد و روش ها

این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده می باشد که روی 48 نفر از مادران دارای کودک سرطانی در مرکز آموزشی درمانی شهید مطهری ارومیه در سال 1396 با روش نمونه گیری در دسترس انجام گرفت. ابزار مورداستفاده برای جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، پرسشنامه سلامت عمومی 28 سوالی گلدبرگ  (GHQ-28) General Health Questionnaire و پرسشنامه مقابله با بیماری فرزند توسط والدین (Coping Health Inventory for Parents (CHIP بود. جهت بررسی  فرضیات پژوهش از آزمون های تی مستقل و اندازه گیری مکرر با  نرم افزار SPSSV20  در بازه زمانی 6 جلسه درمانی استفاده شد.

یافته ها

میانگین درک وضعیت سلامتی، قبل،  بعد و سه ماه بعد از مداخله در گروه مداخله آموزشی، به ترتیب برابر با  (46/5 ± 80/14)، (63/2 ± 44/19) و (91/5 ± 72/22) و در گروه کنترل (88/3 ± 41/9)، (63/1 ± 37/8) و (01/2 ± 95/10) می باشد. برای بررسی نمره میانگین درک وضعیت سلامتی در 3مقطع زمانی  بین دو گروه مداخله و کنترل از آنالیز اندازه گیری مکرر استفاده شد با توجه به نتایج به دست آمده میانگین نمرات درک وضعیت سلامت در گروه مداخله در طول زمان تفاوت معنی داری نسبت به گروه کنترل نشان داد.

نتیجه گیری

این مطالعه نشان داد که مداخله گروه درمانی مبتنی بر تاب آوری می تواند به عنوان حمایت موثر برای مادران دارای کودک سرطانی در جهت درک وضعیت سلامتی فرزندشان کمک کننده باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
223 تا 233
لینک کوتاه:
magiran.com/p2159283 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!