بهینه سازی خواص پارچه بی بافت با استفاده از نانو بیو مواد به منظور کاربرد در پانسمان زخم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پانسمان ها علاوه بر نقش محافظتی، موجب پیشگیری از عفونت و کمک به فرآیند التیام زخم می شوند. در این تحقیق، تاثیر بهینه سازی خواص پارچه بی بافت سوزن زنی کالندر شده به کمک مواد تکمیلی همچون عسل، آلویه ورا، کیتوسان و نانو نیترات نقره، جهت استفاده در پانسمان زخم بررسی شده است.

روش بررسی

ابتدا نمونه پارچه های پلی استر بی بافت سوزن زنی، کالندر گردید و با توجه به ویژگی های فیزیکی مورد انتظار برای مصرف پانسمان، از جمله میزان چروک پذیری، نفوذپذیری هوا و...، نمونه بهینه اولیه از پارچه های بی بافت انتخاب گردید. سپس با بهره گیری از مواد مورد اشاره، عملیات تکمیل ضدباکتری بر روی پارچه بهینه اولیه صورت گرفت. در ادامه، علاوه بر انجام تست سمیت سلولی و ضدباکتری با استفاده از باکتری های استافیلوکوکوس اوریوس و اشریشیاکولی، مجددا آزمون های فیزیکی قبلی بر روی نمونه های تکمیل شده انجام و نهایتا نمونه بهینه پیشنهادی انتخاب گردید.

نتایج

نتایج نشان داد که نمونه پارچه بی بافت بهینه شده با ترکیبی از چهار محلول نانو نیترات نقره 1%، آلویه ورا 20%، عسل7% و کیتوسان1%، در مقایسه با سایر نمونه های مورد بررسی، خواص مناسب تری را از خود نشان می دهد. ضمنا آزمایشات مرتبط، هیچ گونه سمیت و حساسیت سلولی را برای محلول ها و نمونه های بهینه شده نشان نداد. هم چنین، نتایج حاصل از انجام آزمایش طیف سنج مادون قرمز نیز نشان دهنده ایجاد ارتعاشات کششی هیدروکسیل در عدد موجی 3200-3400 می باشد.

نتیجه گیری

 نمونه پارچه بی بافت سوزن زنی کالندر شده که به کمک ترکیب چهار محلول پیشنهادی، از حیث سمیت سلولی و ضدباکتری بهینه سازی شده است، خواص مورد نظر پانسمان زخم را دارا می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
2547 تا 2563
لینک کوتاه:
magiran.com/p2159407 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!