بررسی دیدگاه های گردش گران ورزشی کوهنوردی ساکنین شهر ایلام در جهت برنامه ریزی گردش گری با تاکید بر امنیت گردش گران (مطالعه موردی: منطقه کوهستانی گچان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در این مطالعه به بررسی آراء گردش گران ورزشی کوهنوردی ساکنین شهر ایلام در منطقه کوهستانی گچان در جهت برنامه ریزی برای توسعه گردش گری با تاکید بر امنیت گردش گران پرداخته شده است.

روش بررسی

نوع تحقیق کاربردی، روش تحقیق توصیفی و تحلیلی، روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات به صورت آمار توصیفی و استنباطی (آزمونهای T و فریدمن) است. جامعه آماری شامل گردش گران ورزشی کوهنوردی منطقه گچان است کهبا استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، تعداد 77 گردش گر به عنوان حجم نمونه به دست آمد.

یافته ها:

جامعه آماری شامل گردش گران ورزشی کوهنوردی منطقه گچان است که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، تعداد 77 گردش گر به عنوان حجم نمونه به دست آمد. بر اساس یافته های این پژوهش، مردان (66 درصد) بیش ترین درصد پاسخ گویان را تشکیل داده و بیش ترین گروه سنی پاسخ گویان بین سنین "25 تا 44 سال" است. گردش گران اغلب دارای سطح مدرک تحصیلی لیسانس (7/37) و دیپلم (1/22 درصد) هستند. مبدا اغلب گردش گران کوهنورد شهر ایلام(8/81 درصد)  است. کارمندان (8/33 درصد) بالاترین تعداد پاسخ گویان را تشکیل داده و اغلب گردش گران (4/84 درصد) با خودروی شخصی به منطقه گچان دسترسی پیدا می کنند. گردش گران اغلب "همراه با خانواده"  (9/51 درصد) و "به همراه دوستان" (1/22 درصد) به منطقه مراجعه می کنند. اغلب گردش گران موافق پرداخت حق ورودی در حد 5000 ریال تا15000 ریال هستند.گردشگران مهم ترین انگیزه و دلایل انتخاب منطقه را "کوهنوردی، ورزش و سلامتی" ذکر کرده اند. همچنین نتایج آزمون فرضیه تحقیق نشان می دهد که به طور کلی سطح ناامنی در منطقه گچان برای گردش گران در حد بالاتر از متوسط است که می تواند بر روی جذب گردش گری ورزشی  در  کوهنوردی اثر منفی بگذارد.

بحث و نتیجه گیری:

 نتایج آزمون فرضیه تحقیق نشان می دهد که به طور کلی سطح "ناامنی" در منطقه گچان برای گردش گران در حد بالاتر از متوسط است.

زبان:
فارسی
صفحات:
201 تا 216
لینک کوتاه:
magiran.com/p2160316 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!