ماهیت شناسی جنبش جاری ضد سرمایه داری در فرانسه

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

جنبش جلیقه زردها[1] یک جنبش ضد سرمایه داری اعتراضی با مرکزیت پاریس در فرانسه است که به سرعت به کشورهای دیگری همچون بلژیک و هلند گسترش یافته است. از اواسط نوامبر 2018 ده ها هزار نفر در فرانسه که به «جلیقه زردها» معروف شده اند، در اعتراض به سیاست های دولت این کشور تظاهرات کرده اند. اگرچه اعتراضات گسترده سیاسی هیچ گاه در فرانسه اتفاقی تازه نبوده، اما شدت تظاهرات زنجیره ای جلیقه زردها به یکی از بدترین شورش ها در پاریس در چند دهه گذشته انجامیده و مقامات را به تعطیل کردن بخش هایی از کشور مجبور کرده است. این تظاهرات در حالی رخ می دهد که میزان محبوبیت مکرون به میزان بی سابقه ای کاهش یافته است. شرایط موجود تهدیدی برای اقتدار مکرون در فرانسه محسوب می شود و نفوذ این کشور را در اتحادیه اروپا کاهش داده است.
با گذشت یک سال و نیم از شروع اعتراضات و بی اعتنایی دولت فرانسه به مطالبات مردمی، به تدریج این جنبش در حال تبدیل شدن به جنبشی علیه سیاست های سرمایه داری دولت است. شنبه ها روز اعتراض مردمی علیه نظام سرمایه داری در فرانسه است. تا قبل از شیوع ویروس کرونا، این اعتراضات در سراسر فرانسه انجام می شد، اما با شیوع گسترده این ویروس در اروپا، معترضین مجبور شدند اعتراضات را متوقف کنند؛ با این حال فضای مجازی همچنان محلی برای انتشار دیدگاه ها و اعتراضات مردم علیه سیاست های دولت و نظام سرمایه داری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 162
لینک کوتاه:
magiran.com/p2161326 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!