اثر حفاظتی پالماتین هیدروکلرید بر بهبود حافظه فضایی ، ظرفیت آنتی اکسیدانی و مرگ سلولی ناحیه هیپوکامپ بر اثر ایسکمی جریان مجدد مغزی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پالماتین یک پروتوبربرین از گروه آلکالوییدها است که در مدل های حیوانی مختلف، دارای فعالیت های آنتی اکسیدانی می باشد. مطالعات اخیر نشان داده است که پالماتین به وسیله اثرات آنتی اکسیدانی، از آپوپتوز ناشی از سمیت جنتامایسن در بافت کلیه جلوگیری می کند. ایسکمی مغز / رپرفیوژن باعث آسیب غیرقابل برگشت به ویژه در ناحیه هیپوکامپ می شود. هدف اصلی در این مطالعه ارزیابی تاثیر نوروپروتکتیو ابستاتین بر درمان اختلالات شناختی و مرگ سلولی ناشی از ایسکمی در موش های صحرایی بود.

مواد و روش ها

تعداد 30 موش صحرایی نر نژاد ویستار، به سه گروه تقسیم شدند. 1 -گروه شم، 2-گروه ایسکمی ناشی از انسداد هر دو شریان کاروتید معمولی به مدت 20 دقیقه، 3- گروه تیمار که در آنها تزریق پالماتین با دوز 100 میلی گرم/ کیلوگرم وزن بدن درون صفاقی در شروع دوره رپرفیوژن صورت گرفت و مجددا بعد از 24 و 48 ساعت، دوباره تزریق انجام شد. حافظه فضایی توسط ماز آب موریس و ظرفیت آنتی اکسیدانی بوسیله روش اسپکتوفتومتری مورد بررسی قرار گرفت و جهت ارزیابی میزان مرگ سلولی نکروزیس، از تکنیک رنگ آمیزی کریزل ویوله (نیسل) استفاده شد.

نتایج

نتایج مطالعه نشان داد که در گروه های تیمار شده با پالماتین، میزان یادگیری نسبت به گروه ایسکمی مغزی افزایش یافته و در آزمون پروب، درصد حضور حیوانات در ربع دایره هدف در گروه های تیمار شده با پالماتین به طور معناداری از گروه ایسکمی مغزی بیشتر بود که نشان دهنده بهبود عملکرد حافظه می باشد (05/0>P). همچنین درمان با پالماتین باعث کاهش مالون دی الدهید و افزایش سوپر دی اکسیداز مغز شد (05/0>P). به علاوه در گروه ایسکمی مغزی، افزایش مرگ سلولی نکروز در ناحیه CA1 هیپوکامپ مشاهده گردید و تیمار با پالماتین کاهش معناداری در میزان سلول های نکروتیک نشان داد (01/0>P).

نتیجه گیری

یافته ها نشان داد که درمان با پالماتین به طور قابل توجهی آسیب ناحیه هیپوکامپ و اختلالات حافظه و یادگیری فضایی ناشی از ایسکمی را بهبود می بخشد. به نظر می رسد که این اثرات حفاظتی پالماتین از طریق مکانیسم های متعددی مانند سرکوب رادیکال های آزاد باعث مهار مرگ سلولی نکروزیس و آپوپتوزیس می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
2 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2162691 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!