بررسی اثرات سیتوتوکسیک عصاره هیدروالکلی گیاه همیشک بر روی سلول‌های سرطانی پستان موش (رده 4T1) به روش MTT

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سرطان پستان به عنوان یک بیماری هتروژن، دومین سرطان شایع در جهان و نیز شایع ترین سرطان در زنان می باشد. باوجود توسعه روش های درمانی، میزان مرگ و میر در این سرطان بالا بوده و شناسایی درمان های جدید ضروری می باشد. امروزه، تحقیقات وسیعی در مورد کاربرد گیاهان دارویی برای درمان سرطان در حال انجام است. لذا با توجه به خواص آنتی اکسیدانی گیاه همیشک، در این مطالعه اثرات سایتوتوکسیسیتی عصاره هیدروالکلی این گیاه بر روی رده سلولی سرطان پستان مورد ارزیابی قرار گرفت.

مواد و روش ها

 گیاه همیشک پس از جمع آوری و شستشو، خشک شده و سپس عصاره هیدروالکلی آن به روش ماسراسیون و در شرایط تاریکی به دست آمد. رده سلولی 4T1 مربوط به سرطان پستان موشی در محیط کشت RPMI1640 کشت داده شده و سپس با غلظت های مختلف (μg/ml 25/31 تا μg/ml 2000) از عصاره هیدروالکلی گیاه همیشک، تیمار گردید. سپس میزان زنده مانی سلول های 4T1 پس از مدت زمان 24، 48 و 72 ساعت با روش رنگ سنجی MTT ارزیابی گردید.

نتایج

بر اساس نتایج، درصد زنده مانی سلول های 4T1، با افزایش غلظت عصاره و زمان تیمار، به طور معنی داری کاهش می یابد (05/0<p). بیشترین میزان زنده مانی سلول ها در تیمار 24 ساعته با غلظتμg/ml 25/31 معادل 87/93% بوده و کمترین میزان زنده مانی در تیمار 72 ساعته با غلظتμg/ml 2000 به میزان 29/13% مشاهده شد.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان دهنده اثرات سیتوتوکسیسیتی عصاره گیاه همیشک بر روی سلول های 4T1 به صورت وابسته به غلظت و زمان می باشد. بنابراین گیاه همیشک می تواند به عنوان درمان جایگزین و یا مکمل برای سرطان پستان در نظر گرفته شود. البته کاربرد درمانی آن نیازمند بررسی های بیشتر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p2162718 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!