بررسی میزان اسیدهای چرب اشباع و ترانس در چند نوع شیرینی قنادی در شهر کرمانشاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ارتباط مستقیم میزان مصرف اسیدهای چرب اشباع و ترانس با بیماریهای قلبی و عروق کرنر به اثبات رسیده است، اما هنوز اطالعات محدودی در مورد محتوی اسیدهای چرب اشباع و ترانس در شیرینیهای قنادی ایرانی وجود دارد. در این تحقیق، ترکیب اسیدهای چرب در چند نوع شیرینی قنادی مورد بررسی قرار گرفته و میزان اسیدهای چرب اشباع و ترانس تعیین و با استانداردهای مربوطه مورد مقایسه قرار گرفته است.

مواد و روش ها

بدین منظور چهار نوع شیرینی قنادی پرمصرف از گروه های شیرینی خشک، تر، نیمه خشک و سرخ کردنی انتخاب و از سه قنادی معروف در سطح شهر و با شش تکرار در طول شش ماه تهیه گردید. نمونه های روغن پس از استخراج از بافت شیرینی و آماده سازی بصورت متیل استر بوسیله دستگاه کروماتوگرافی گاز-مایع مجهز به ستون BPX70 بطول 100 متر و دتکتور شعله ساز یونی FID آنالیز گردید.

یافته ها

نتایج نشان داد اسید چرب اشباع عمده در همه انواع شیرینی اسید پالمیتیک بوده که مقدار آن از 22 تا 32 % برای نمونه های مختلف متغیر بود. پس از آن اسید استیاریک از 2 تا 10 %متفاوت بود. عمدهترین اسید چرب ترانس اسید الایدیک بود که به جز پیراشکی که مقداری معادل کمتر از 1 %داشت در سایر موارد از 7 تا 13 %متغیر بود. در مجموع مقدار اسید چرب اشباع و اسید چرب ترانس نمونه های شیرینی بسیار بالاتر از استاندارد بود، به صورتیکه، در سه برند مختلفA ،B و C ،مجموع میزان اسیدهای چرب ترانس در نان برنجی به و بوده% 11/57 و 12/10 ،11/82ناپلیونی شیرینی در و% 17/78 و 12/22 ،12/77دانمارکی شیرینی در%، 11/52 و، 8/03 ،13/13 ترتیب پیراشکی حاوی کمترین (12/5 ،02/5 و 20/3)% مقدار بود.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج بدست آمده نیاز به بررسی بیشتر و جایگزین کردن روغنهای مورد استفاده درفرمولاسیون این شیرینیها با روغنهای مناسب از نظر تغذیه ای میباشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 133
لینک کوتاه:
magiran.com/p2165319 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!