بررسی تاثیر عوامل فرهنگی - اجتماعی در نحوه اداره امور بیمارستانها

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

جهان در حال حرکت است و محیط و کلیه عوامل موجود در آن نیز در جریان این حرکت، تغییرات اساسی نموده اند، اما بخش دولتی و سازمانهای وابسته به آن از جمله بیمارستانهای بخش دولتی هنوز نتوانسته اند خود را با این حرکت همگام کنند بنابراین دوگانگی حاصل از این تغییرات، مشکلات اساسی برای اداره کنندگان بیمارستانها بوجود آورده است. از جمله پارامترهای موثر در نحوه اداره امور بیمارستانها، عوامل فرهنگی - اجتماعی است که اثرات آن از طرف جامعه بر مدیران و متقابلا از جانب مدیران به سوی جامعه خواهد بود.
این پژوهش حاصل تلاش و کوشش مستمری است که درخصوص تاثیر عوامل فرهنگی - اجتماعی بر نحوه اداره امور بیمارستان در محدوده سال 1373 بعمل آمده است. انجام این تحقیق به روش توصیفی - تحلیلی و بر روی 75 نفر از مدیران بیمارستانهای آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور که به صورت تصادفی انتخاب شده اند، می باشد. از این جامعه آماری 33 بیمارستان مربوط به تهران و 42 بیمارستان مربوط به سایر استانهاست. اطلاعات مورد نیاز تحقیق، با کمک پرسشنامه دو برگی که شامل 39 سوال می باشد، به صورت حضوری به مدیران بیمارستانهای موردنظر ارایه و پس از تکمیل شدن جمع آوری شده است. اطلاعات جمع آوری شده، پس از استخراج با بهره گیری از محاسبات آماری، رسم نمودار و جداول یک و دو بعدی انجام گردیده و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از برنامه کامپیوتری PE2 و SPSS استفاده شده است. مهمترین عوامل فرهنگی - اجتماعی موثر در عملکردمدیران به ترتیب ایمان و اعتقاد، محبت و دوستی، اطلاعات و دانش فنی، ارزش قایل شدن برای شخصت انسان، و امنیت و ثبات شغلی معین شدند.

زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 93
لینک کوتاه:
magiran.com/p2165438 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!