اثرات حفاظتی عصاره آلبالو بر روی سطح مالون دی آلدئید، فعالیت کاتالاز و حجم ادم ناشی از انسداد شریان میانی مغز در مدل سکته مغزی موش صحرایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آسیب نورونی ناشی از سکته مغزی علت اصلی ناتوانی شدید در درازمدت است. تولید داروهای ایده‎ال در درمان سکته مغزی همچنان مشکلی اساسی است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی برخی اثرات حفاظتی عصاره آلبالو بر استرس اکسیداتیو و حجم ادم ناشی از سکته مغزی بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه تجربی موش های صحرایی نر نژاد ویستار شامل 2 گروه کنترل سالین، 2 گروه شم، 2 گروه سکته درمان نشده و گروه های سکته دریافت کننده دوزهای 175، 200 و 225 میلی گرم بر کیلوگرم در روز عصاره آلبالو استفاده شد. پس از 30 روز تیمار خوراکی عصاره، حیوانات به مدت یک ساعت در معرض انسداد شریان مغز میانی قرار می گرفتند. بعد از 24 ساعت از برقراری جریان خون مجدد، سطح مالون دی آلدیید، فعالیت کاتالاز و حجم ادم نواحی کورتکس و ساب کورتکس بررسی شد.

یافته ها

عصاره آلبالو در دوزهای 175 و 200 میلی گرم بر کیلوگرم، به طور معنی داری سطح مالون دی آلدیید و حجم ادم در کورتکس و ساب کورتکس را کاهش داد. این عصاره در دوز 225 میلی گرم بر کیلوگرم به طور معنی داری سطح مالون دی آلدیید در کورتکس و ساب کورتکس را کاهش داد و به طور معنی‎داری حجم ادم در کورتکس را کاهش داد. علاوه بر این عصاره آلبالو در دوز 175 میلی گرم بر کیلوگرم فعالیت کاتالاز در هر دو ناحیه کورتکس و ساب کورتکس را افزایش داد.

نتیجه گیری

این تحقیق نشان داد که استفاده خوراکی از عصاره آلبالو به شکل وابسته دوز، دارای اثرات حفاظتی در برابر استرس اکسیداتیو و حجم ادم ناشی از انسداد شریان مغزی میانی در مدل سکته مغزی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2167310 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!