طراحی مدل الگوی مناسب همکاری جهت رابطه میان دو سازمان همکار با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی(AHP) و بر مبنای مدل BOCR

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه با افزایش رقابت جهانی در فضای کسب و کار، شرکت ها برای بقا و دستیابی به سود معقول نیاز به یک رابطه تنگاتنگ با تامین کننده خود دارند. اخیرا محققان، مدل هایی را برای انتخاب تامین کننده بررسی کرده اند، که به موضوع تعیین الگوی همکاری با همکاران منتخب توجه کمتری شده است. با وجود تحقیقات زیادی که درخصوص انواع مدل های همکاری، ویژگی ها، الزامات و دستاوردهای آنها صورت گرفته، ولی ارایه یک الگو مناسب و جامع برای انتخاب مناسب ترین نوع رابطه میان دو سازمان همکار مورد توجه کافی قرار نگرفته است. به طور کلی الگوهای همکاری بین تامین کننده- خریدار شامل برون سپاری، اتحاد راهبردی، سرمایه گذاری مشترک و تملک می باشد. هدف از این تحقیق طراحی مدلی است که با توجه به ویژگی های محصول، شرایط کسب و کار و اهداف سازمان الگوی همکاری مناسب تعیین می شود. در این مدل از ساختار سود، فرصت، هزینه و ریسک که یک الگو جامع و پرکاربرد برای در تصمیمات راهبردی می باشد، استفاده شده است. در این تحقیق، انتخاب الگوی همکاری میان دو سازمان همکار، در جهت طراحی اجزا رادار بررسی شده است. با مطالعه کتابخانه ای و مصاحبه با خبرگان سازمان صنعت دفاعی ایران، عوامل موثر بر انتخاب الگوی همکاری مناسب برای رابطه میان دو سازمان همکار، شناسایی و اولویت بندی گردید. یک مدل فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) جهت اولویت بندی معیارها و زیر معیارهای مربوطه طراحی شده است. مقایسات زوجی براساس نظر خبرگان صورت پذیرفته و نتایج به کمک نرم افزار سوپر دسیژن تحلیل شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2167415 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!