بررسی و مقایسه نماد از دیدگاه میزان ابهام در شعر سلمان هراتی، سید حسن حسینی و طاهره صفار زاده
نماد از منظر علوم بلاغی، کلمه، عبارت و یا جمله ای است که علاوه بر معنای ظاهری، طیف معنایی گسترده ای را به خواننده القا می کند. بیان اندیشه های پیچیده عرفانی و انعکاس غیرمستقیم اندیشه های سیاسی و اجتماعی در قالب نمادین، سبب ظهور ویژه نماد در گستره شعر فارسی شده است. در ادبیات معاصر، علاوه بر عوامل مذکور، بروز مکاتبی که گرایش خاص به ابهام دارند، توجه به نمادپردازی را افزون تر می نماید. هدف نویسنده از این پژوهش، بررسی نمادهای شعر معاصر، گره گشای ابهام حاکم بر آن هاست. در این پژوهش که به شیوه توصیفی- تحلیلی و روش کتابخانه ای صورت گرفته است، نمادهای موجود در شعر هراتی، حسینی و صفار زاده که از شاعران برجسته انقلاب و جنگ محسوب می شوند، از لحاظ میزان ابهام، بررسی شده است. در بررسی نماد از دیدگاه میزان ابهام، نمادهای حقیقی، نماد مطابق با تعریف اصلی خود و موارد نزدیک به نماد، یعنی کنایه های رمزی و استعاره های نمادنما، قابل تعریف اند. نتایج نشان می دهد که هراتی با 55 درصد، صفار زاده با 31 درصد و حسینی با 14درصد در رده های اول تا سوم نمادپردازی قرارگرفته اند؛ بنابر این می توان نتیجه گرفت که جنسیت در روند نمادپردازی تاثیری ندارد، بلکه بسته به سبک و رویکرد شاعر است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.