بررسی سرم شناسی میزان شیوع آلودگی گاوها BVDV به با آزمون الایزا و مقایسه استفاده از الایزای شیر و سرم خون در ارومیه

پیام:
چکیده:
هدف
تعیین میزان شیوع آلودگی گاوها به ویروس BVD و یافتن گله های سرم مثبت با الایزای غیرمستقیم با استفاده از نمونه های شیر و سرم، و ارزیابی استفاده از نمونه شیر به جای سرم خون.
طرح: مطالعه شیوع سرمی BVDV با استفاده از الایزای شیر و سرم خون به روش ارزیابی گذشته نگر.
حیوانات: صد و هشتاد و هشت راس گاو شیری و 45 راس گوساله 6 ماهه تا 2 ساله از نژاد بومی و دو رگ از 24 گله در حومه ارومیه.
روش
فراهم کردن سرم خون و شیر به منظور جستجوی آنتی بادی ضد BVDV در شیر و سرم با آزمون الایزای غیرمستقیم، سرمها به نسبت 25: 1 در بافر رقیق شدند، ولی نمونه های شیر پس از سانتریفوژ در 2500 دور و جداسازی چربی آنها، بدون رقیق کردن در الایزا به کار رفتند. آن دسته از نمونه های سرم و شیر که OD آنها مساوی یا بزرگتر از 2.5 برابر OD مربوط به سرم و شیر کنترل منفی (شاهد منفی) بود به عنوان الایزا - مثبت در نظر گرفته شدند. داده های به دست آمده از 188 جفت نمونه شیر و سرم به منظور تعیین درصد همخوانی بین آنها مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
تجزیه و تحلیل آماری: آزمون استودنت تی و مربع کای.
نتایج
از 188 جفت نمونه شیر و سرم مربوط به گاوهای ماده شیری، 59 مورد (31.38 درصد) الایزا - مثبت از سرم و 52 مورد (27.65 درصد) الایزا - مثبت از نمونه های شیر به دست آمد. همچنین از 45 نمونه سرم گوساله 0.5 تا 2 ساله 20 درصد سرم مثبت در برابر BVDV مشاهده گردید. درصد فراوانی حیوانات سرم مثبت در گروه های سنی بزرگتر از 2 تا 5 سال 27.61 درصد و در بزرگتر از 5 سال 36.14 درصد به دست آمد. در این مطالعه فراوانی گله های آلوده 80 درصد برآورد شد. نتایج همچنین نشان داد که بین داده های الایزای شیر و سرم 96 درصد همخوانی وجود دارد.
نتیجه گیری
با توجه به یافته های آزمون الایزای شیر و سرم خون، میانگین آلودگی به BVDV در سه گروه سنی مختلف 29.18 درصد به دست آمد. با توجه به اینکه 80 درصد از گله ها دارای حیوان سرم مثبت بودند، می توان به گسترش چشمگیر آلودگی در ارومیه پی برد. هر چند بازده الایزای شیر در کشف حیوانات سرم مثبت 3.72 درصد کمتر از الایزای سرم بود. لکن اختلاف معنی دار آماری با سطح اطمینان 95 درصد بین نتایج به دست آمده از الایزای شیر (27.65 درصد) و الایزای سرم 31.28) درصد) مشاهده نگردید. از این رو می توان از شیر به جای سرم خون برای یافتن گله های آلوده و تعیین درصد آلودگی گاوها به BVDV در آزمون الایزا به عنوان یک تست غربالی استفاده نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
227
لینک کوتاه:
magiran.com/p216928 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!