بهینه سازی کارایی علف کش های کلتودیم و هالوکسی فوپ آر متیل استر در کنترل سوروف (.Echinochloa crus-galli L) با استفاده از مویان سیتوگیت و روغن گیاهی منداب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این پژوهش با هدف ارزیابی پتانسیل مویان سیتوگیت و روغن گیاهی منداب بر افزایش کارایی کنترلی سوروف توسط علف کش های کلتودیم و هالوکسی فوپ آر متیل استر به صورت دو آزمایش گلخانه ای مجزا در سال 1395در گلخانه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی بیرجند، به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با سه تکرار انجام شد. تیمارها در هر آزمایش شامل غلظت علف کش در هفت سطح (صفر، 6/25، 12/5، 25، 50، 75 و 100 درصد توصیه شده) و نوع ماده افزودنی در سه سطح (روغن منداب، سیتوگیت و بدون روغن) بود. نتایج اثر کاربرد مواد افزودنی به همراه علف کش کلتودیم بر وزن خشک اندام هوایی سوروف نشان داد که مقادیر ED50 به ترتیب 5/ 4 و 5/4 درصد در حضور روغن منداب و سیتوگیت کاهش یافته است. در مورد وزن خشک ریشه نیز کاهش ED50  به میزان 22/9 و 21/6 درصد به ترتیب در حضور روغن منداب و سیتوگیت مشاهده شد. نتایج کاربرد مواد افزودنی به همراه علف کش هالوکسی فوپ آر متیل استر نیز روند مشابهی را نشان داد. البته میزان افزایش کارایی در این علف کش در مقایسه با کلتودیم بیشتر بود. مقادیر ED50 علف کش هالوکسی فوپ آر متیل استر بر اساس وزن خشک اندام هوایی به ترتیب 14 و 16/3 درصد در حضور روغن منداب و سیتوگیت کاهش یافته است. مقادیر ED50 علف کش هالوکسی فوپ آر متیل استر برای وزن خشک ریشه در حضور روغن منداب و سیتوگیت به ترتیب بیش از 10 و 7 برابر در مقایسه با عدم کاربرد مواد افزودنی بود. با توجه به نتایج این مطالعه کاربرد مواد افزودنی مناسب می تواند رهیافتی برای کاهش آلودگی زیست محیطی توسط علف کش ها باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p2170938 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!