ساخت و ارزیابی قرص های مخاط چسب حاوی داروی نیستاتین به منظور درمان کاندیدیاز دهانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

نیستاتین به عنوان یک داروی ضد قارچ علیه گونه های کاندیدا در درمان بیماری های مخاط دهان ازجمله آفت دهان استفاده می گردد. مشکل عمده ی فرمولاسیون های معمول این دارو کوتاه بودن زمان ماندگاری دارو در حفره دهان و طعم تلخ آن است. بر این اساس تولید قرص مخاط چسب، موردتوجه قرار گرفت تا ضمن افزایش مدت زمان ماندگاری دارو در دهان، طعم تلخ آن نیز پوشش داده شده و درنتیجه اثربخشی و همکاری بیمار برای مصرف دارو افزایش یابد.

مواد و روش ها

 به منظور تولید قرص مخاط چسب از روش پرس مستقیم استفاده شد. پلیمرهای مخاط چسب استفاده شده در فرمولاسیون ها شامل سدیم کربوکسی متیل سلولز، هیدروکسی پروپیل متیل سلولز، کارباپول و هیدروکسی اتیل سلولز است. از این پلیمرها به تنهایی یا در ترکیب با یکدیگر قرص های متفاوتی ساخته شد. سرعت و روند آزادسازی نیستاتین در فرمولاسیون های متفاوت بررسی شد؛ و فرمولی که شرایط بهینه رهایش دارو را داشت به عنوان فرمول بهینه انتخاب شد و در انتها بر روی آن تست های فارماسیوتیکسی و تست مخاط چسبی انجام گرفت.

نتایج

مطلوب ترین حالت برای تهیه ی قرص مخاط چسب حاوی نیستاتین با استفاده از پلیمر سدیم کربوکسی متیل سلولز است که در 30 دقیقه اول 70 درصد دارو از قرص آزاد می گردد و ویژگی مخاط چسبی قابل قبولی را فراهم می کند.

نتیجه گیری

قرص مخاط چسب نیستاتین با استفاده از پلیمر سدیم کربوکسی متیل سلولز به روش پرس مستقیم می تواند به عنوان یک فرمولاسیون با طعم مناسب جهت افزایش ماندگاری دارو در موضع و بهبود همکاری بیمار به کار رود.

زبان:
فارسی
صفحات:
2328 تا 2337
لینک کوتاه:
magiran.com/p2171565 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!