آنالیز ارتباط کمی ساختار- فعالیت سه بعدی و الحاق کردن مولکولی تعدادی از بازدارنده های غیر پپتیدی پروتئین تیروزین فسفاتاز به عنوان داروهای ضد آلزایمر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بیماری آلزایمر نوعی اختلال عملکردی مغز است که به تدریج باعث تحلیل رفتن توانایی های ذهنی بیمار می شود. فعالیت بالای پروتئین تیروزین فسفاتاز (PTP) منجر به کاهش عملکرد حافظه و بیماری آلزایمر می شود؛ بنابراین مهار فعالیت PTP می تواند یک هدف بالقوه برای کشف داروهای ضد آلزایمر باشد. در این مطالعه با استفاده از روش های کامپیوتری کاندیدهای دارویی ضد آلزایمر طراحی خواهند شد.

مواد و روش ها

مطالعات کامپیوتری روابط کمی ساختار-فعالیت (کیوسار) سه بعدی بر روی دسته ای از بازدارنده های PTP انجام شد. در این راستا، روش های تحلیل مقایسه ای میدان مولکولی (کومفا) و تحلیل مقایسه ای شاخص های شکل مولکولی (کومسیا) برای تعیین فاکتورهای ضروری در فعالیت این ترکیبات مورداستفاده قرار گرفت. روش Distill برای بر خط کردن مولکول ها به کار گرفته شد. تعدادی بازدارنده فعال جدید با استفاده از کانتورهای حاصل از مدل کومفا پیشنهاد شدند. مطالعات الحاق کردن مولکولی برای بررسی مکانیسم مهارکنندگی، شناسایی کانفورمر فعال زیستی و تعیین برهم کنش های کلیدی انجام شد. درنهایت مطالعات ADMET (جذب، توزیع، متابولیسم، هضم و سمیت) در محیط کامپیوتری روی این بازدارنده ها انجام شد و با محدوده های استاندارد مقایسه شدند.

نتایج

پارامترهای آماری از مدل ها (کومفا: 961/0, r2ncv =653/0, q2=770/0 r2pred =و کومسیا: 933/0, r2ncv =564/0, q2=746/0 r2pred =) نشان می دهند که داده ها به خوبی فیت شده و قدرت پیشگویی بالایی دارند. بر اساس اطلاعات به دست آمده از مدل های ساخته شده، یک سری بازدارنده های جدید پروتئین تیروزین فسفاتاز با چارچوب های جدید مولکولی به عنوان کاندیداهای جدید دارویی ضد آلزایمر، معرفی گردید.

نتیجه گیری

 تکنیک های محاسباتی نقش ارزشمندی در طراحی دارو ایفا می کنند. پارامتر های آماری r2pred و q2 مطلوب منجر به طراحی منطقی تعدادی بازدارنده های جدید پروتئین تیروزین فسفاتاز شدند که به عنوان کاندیدهای جدید دارویی ضد آلزایمر معرفی شدند.

زبان:
فارسی
صفحات:
2371 تا 2386
لینک کوتاه:
magiran.com/p2171570 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!