پیروی از برنامه غذایی کاهنده پرفشاری خون (DASH) در بین افراد پیش فشارخونی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پیش فشاری خون یک بیماری شایع در سراسر جهان در 30 تا 50 درصد از جمعیت های مورد مطالعه است. پیروی از برنامه غذایی در بین افراد پیش فشارخونی از ضروری ترین تغییرات در سبک زندگی می باشد این مطالعه با هدف بررسی میزان پیروی از برنامه غذایی DASH  در بین افراد پیش فشارخونی انجام شد.

روش بررسی

در یک مطالعه توصیفی _ تحلیلی به صورت مقطعی در سال 1396، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای 165 فرد پیش فشارخونی مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهر فردوس مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه یاداشت خوراک سه روزه بود اطلاعات مربوط به برنامه غذایی با استفاده از نرم افزار N4 به دست آمد و برای تجزیه و تحلیل دادها از نرم افزار Spss نسخه 19 و آزمون های توصیفی و تحلیلی استفاده شد.

یافته ها

میانگین  پیروی از برنامه غذایی DASH 4/4±21/24 بود میانگین و انحراف معیار فشارخون سیستولیک و دیاستولیک به ترتیب 82/9±133و 11±82  میلی متر جیوه بود. پیروی از برنامه غذایی DASH  با افزایش مصرف میوه ها، سبزی ها، لبنیات کم چرب، غلات کامل، حبوبات، مغزها و کاهش مصرف سدیم، نوشیدنی های شیرین و گوشت قرمز و فراوری شده همراه بود. تفاوت اماری معنی داری بین اجزای برنامه غذایی DASH  با امتیاز برنامه غذایی DASH  وجود داشت.

نتیجه گیری

با توجه به اهمیت پیروی از برنامه غذایی جهت پیشگیری از ابتلا به فشارخون بالا و میزان متوسط پیروی از آن در بین افراد پیش فشارخونی پیشنهاد می شود جهت افزایش میزان پیروی از برنامه غذایی، طرح های مداخلاتی تیوری محور برنامه ریزی گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2172572 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!