مقایسه اثر 6 هفته تمرینات تقویتی تعادلی و هاپینگ بر کینماتیک اندام تحتانی ورزشکاران مبتلا به بی ثباتی عملکردی مچ پا در حین دویدن: کارآزمایی بالینی تصادفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پیچ خوردگی مچ پا یکی از رایج ترین آسیب های ورزشی می باشد. این آسیب می تواند بر کینماتیک اندام تحتانی ورزشکار تاثیرگذار باشد. لذا هدف از تحقیق حاضر مقایسه اثر 6 هفته تمرینات تقویتی تعادلی و هاپینگ بر کینماتیک اندام تحتانی ورزشکاران مبتلا به بی ثباتی عملکردی مچ پا در حین دویدن می باشد.

روش بررسی

تحقیق حاضر از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی می باشد که تعداد 36 ورزشکار مبتلا به بی ثباتی عملکردی مچ پا به صورت تصادفی در 3 گروه تمرینات هاپینگ، تقویتی تعادلی و کنترل قرار گرفتند. تمرینات به مدت شش هفته و هفته ای 3 جلسه بود. اطلاعات کینماتیکی در حین دویدن با سرعت km/h 10 با استفاده از دوربین سه بعدی اوپتی تراک قبل و بعد از تمرینات ثبت شد. جهت مقایسه اثر تمرینات از نرم افزارversion 20  SPSS  و از آزمون آنکوا استفاده گردید.

نتایج

نتایج آزمون نشان داد که بین 3 گروه در دورسی فلکشن مچ پا (0/009=P)، اینورژن مچ پا (0/001=P) و فلکشن زانو (0/001=P) تفاوت معنادار وجود دارد. نتایج آزمون بنفرونی نیز نشان داد که تمرینات هاپینگ در دورسی فلکشن مچ پا، اینورژن مچ پا و فلکشن زانو نسبت به گروه کنترل تفاوت معنادار دارد (0/009P=، 0/001P=، 0/001=P). هم چنین نتایج نشان داد تمرینات تقویتی تعادلی در حرکات فوق نسبت به گروه کنترل تفاوت معنادار دارد (0/005P=، 0/002P=، 0/006P=) و در فلکشن زانو تمرینات هاپینگ نسبت به تمرینات تقویتی تعادلی تفاوت معناداری نشان داد (0/012=P). نتایج نشان داد هر دو تمرین هاپینگ و تقویتی تعادلی باعث بهبود زاویه های دورسی فلکشن، اینورژن و فلکشن زانو در تماس اولیه پا در دویدن در ورزشکاران گردیده است. اما تمرینات هاپینگ در بهبود زاویه فلکشن زانو در ورزشکاران مبتلا بی ثباتی عملکردی مچ پا بهتر عمل می کنند.

نتیجه گیری

بنابراین با توجه به نتایج ارایه شده می توان نتیجه گرفت که دوره توانبخشی پیچ خوردگی مچ پا در ورزشکاران مربیان و متخصصین امدادگر ورزشی باید از ترکیب تمرینات تقویتی تعادلی و هاپینگ به طور یک برنامه جامع استفاده گردد. علاوه بر این تمرینات هاپینگ را می توان به عنوان جایگزین مناسبی برای تمرینات تقویت تعادلی در مکان هایی که تجهیزات کافی وجود ندارد، مورد استفاده قرار داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
2854 تا 2866
لینک کوتاه:
magiran.com/p2173167 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!