بومی سازی، روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه سلامت-کار در تعیین بهره وری از دست رفته مصدومین حوادث ترافیکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

«پرسشنامه سلامت- کار» برای گردآوری داده های کمی مربوط به ارتباط بیماری و وضعیت عملکردی افراد طراحی شده است که بهره وری از دست رفته را برای کارهای با دستمزد و بدون دستمزد برآو رد می کند. از آنجا که تصادفات جاده ای یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر و ناتوانی در جهان می باشد، مطالعه حاضر با هدف بومی سازی و تعیین روایی و پایایی  نسخه فارسی پرسشنامه سلامت-کار در تعیین بهره وری از دست رفته مصدومین حوادث ترافیکی انجام شد.

روش پژوهش

در این مطالعه مقطعی تعداد 30 نفر از مصدومین حوادث ترافیکی مراجعه کننده به بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد به شیوه تصادفی منظم انتخاب شدند. ابزار مطالعه، پرسشنامه سلامت-کار بود که در 2 مرحله به فاصله 1 ماه برای برآورد بهره وری از دست رفته مصدومین، به صورت تماس تلفنی تکمیل شد. برای تعیین روایی صوری و محتوی، پرسشنامه بین 5 نفر از متخصصین رشته مدیریت و اقتصاد سلامت و 10 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد رشته های مدیریت خدمات بهداشتی درمانی و اقتصاد سلامت، توزیع شد و نظرات آن ها اعمال شد. شاخص نسبت روایی محتوی  (CVR) و شاخص روایی محتوی  (CVI) نیز محاسبه گردید. جهت تعیین پایایی، از روش ضریب همبستگی درون رده ای برای متغیرهای کمی و ضریب توافق کاپا برای سوالات اسمی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار 21 SPSS استفاده گردید.

یافته ها

 شاخص روایی محتوی CVI و CVR به ترتیب بالاتر از 0/79- 0/49 محاسبه شد که این یک عدد قابل قبول برای پرسشنامه می باشد. همبستگی درون رده ای و فاصله اطمینان در متغیر بهره وری از دست رفته و روز کاری از دست رفته به ترتیب 0/99 (0/99-0/98) و 0/96 (0/98-0/93) بود. ضریب توافق کاپا برای سوالات اسمی 0/99 به دست آمد.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که نسخه ترجمه شده پرسشنامه سلامت- کار از روایی و پایایی بسیار خوبی در سنجش بهره وری از دست رفته در مصدومین حوادث ترافیکی برخودار است.

زبان:
فارسی
صفحات:
126 تا 142
لینک کوتاه:
magiran.com/p2174665 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!