پیش بینی کننده های خودمراقبتی در بیماران تحت درمان با همودیالیز: کاربردی از مدل پرسید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بیماران تحت درمان همودیالیز با عوامل تنشزای متعدد فیزیکی، روانی و اجتماعی مواجه هستند. فعالیت های خود مراقبتی می تواند نقش بسیار چشم گیری در سازگاری با فرایند بیماری و ارتقاء کیفیت زندگی آنان ایفاء نماید. همچنین با استفاده از مدل پرسید- پروسید می توان مقیاس مناسب از میزان درک، آگاهی و نگرش این بیماران از خودشان  نسبت به آموخته ها و دانش خودمراقبتی آنها به دست آورد و  بر اساس این مدل ارتباط عوامل را با توان خود مراقبتی بیماران بسنجد. لذا محققین تصمیم گرفتند مطالعه ای تحت عنوان پیشگویی سازه های مدل پرسید با خود مراقبتی در بیماران تحت درمان با همودیالیز انجام دهند.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر از نوع مقطعی بود که تعداد 80 نفر از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان شهرستان لردگان به صورت سرشماری انتخاب و داده ها با استفاده از پرسشنامه که بر اساس سازه های مدل پرسید تدوین گردیده و مشتمل بر سازه های کیفیت زندگی، وضعیت سلامت، عوامل مستعد کننده (آگاهی و نگرش)، قادرکننده و تقویت کننده همراه با رفتارهای خود مراقبتی بیماران همودیالیزی بود و بصورت مصاحبه تکمیل گردید. پایایی و روایی پرسشنامه ها تایید گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و با بکار گیری آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، ANOVA ، t-test و همچنین تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شد..

یافته ها

میانگین و انحراف کل نمره رفتارهای خودمراقبتی 83/12 ±38/32 بود. 5/56درصدافراددارای وضعیت خودمراقبتی ضعیف، 5/42 درصد افراد دارای وضعیت خودمراقبتی متوسط و 2/0 درصد افراد دارای وضعیت خودمراقبتی مطلوب بودند.  همچنینآزمون همبستگی پیرسون ارتباط معنی داری را بین آیتم های مدل پرسید- پروسید(عوامل تقویت کننده، عوامل قادر کننده و عوامل مستعد کننده) و خودمراقبتی نشان داد(05/0 <P). بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، قدرت پیشگویی کنندگی آیتم های مدل پرسید- پروسید(عوامل تقویت کننده، عوامل قادر کننده و عوامل مستعد کننده) 419/0  به دست آمد.

بحث و نتیجه گیری

با توجه به مطلوب نبودن رفتار خودمراقبتی بیماران همودیالیز و نیز همبستگی مستقیم بین سازه های مدل پرسیدبا رفتار، پیشنهاد می شود مداخلات مقتضی، به ویژه مداخلات آموزشی به منظور ارتقای خودمراقبتی با تاکید بر سازه های مدل پرسیدطراحی و اجرا گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
634 تا 641
لینک کوتاه:
magiran.com/p2174738 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!