بررسی اثرات بنزیل آدنین و پراکسیدهیدروژن بر خواص فیزیکو شیمیایی گل شاخه بریده Anthurium andreanum

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

آنتوریوم با طول دوره گل دهی طولانی گیاهی متعلق به خانواده شیپوری است. تاثیر پراکسیدهیدروژن روی عمر گلجایی و کیفیت پس از برداشت گل شاخه بریده سوسن رقم مانیسا مورد بررسی قرار گرفته و نتایج نشان داده است که غلظت پایین این ماده سبب افزایش عمر گلجایی از 8/9 روز در گل های شاهد به 8/12 روز در گل های تحت تیمار می شود. کاربرد بنزیل آدنین نیز سبب به تاخیر انداختن پیری در رز، زنبق، لاله و جلوگیری از زرد شدن برگ های شب بو و گلایول می شود. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر پراکسیدهیدروژن و بنزیل آدنین در افزایش عمر پس از برداشت آنتوریوم رقم آندره آنوم وتعیین بهترین غلظت می باشد.

مواد و روش ها

به منظور بررسی اثرات غلظت های مختلف بنزیل آدنین (از 1 تا 1000 پی پی ام) و پراکسید هیدروژن (از 5 تا 100 ماکرومولار) بر خواص فیزیکوشیمیایی گل شاخه بریده آنتوریوم سه آزمایش جداگانه در قالب طرح کاملا تصادفی با 5 تکرار اجرا گردید. شاخص هایی از قبیل عمر گلجایی، وزن تر نسبی، میزان محلول جذب شده، قند محلول و نشت یونی مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

نتایج حاصل از هر سه آزمایش نشان داد که غلظت 100 پی پی ام بنزیل آدنین، به طور معنی داری سبب افزایش عمر گلجایی (از 15 روز در گل های شاهد به 6/19 روز در گل های تیمار شده با 100 پی پی ام بنزیل آدنین) شد و گل های تیمار شده از طول عمر بالاتری نسبت به شاهد برخوردار بودند. تیمار پراکسید هیدروژن در آزمایش اول با غلظت 25 مایکرومولار اثر معنی داری بر عمر گلجایی، محلول جذب شده و وزن تر نسبی داشت در حالی که غلظت های بالاتر (50 و 100مایکرومولار) اثر معنی داری نداشتند.در آزمایش دوم غلظت های 5، 15 و 25 مایکرومولار و در آزمایش سوم نیز همه غلظت های مورد استفاده تاثیر معنی داری بر صفات مورد ارزیابی داشت. همچنین اثر همه تیمارها در آزمایش سوم بر میزان قند محلول و نشت یونی در سطح احتمال 1 درصد معنی دار بود. تاثیر غلظت های مختلف پراکسید هیدروژن بر عمر گلجایی در هر سه آزمایش بهتر از شاهد بود.

نتیجه گیری کلی

باتوجه به اثرات مثبت بنزیل آدنین و پراکسیدهیدروژن بر جذب آب، کاربرد این مواد سبب جلوگیری از کاهش آب گل های شاخه بریده آنتوریوم می شود و این دو عامل نقش زیادی در شادابی و طول عمر گل دارند. از طرف دیگر، کاربرد این ترکیبات سبب افزایش کربوهیدرات محلول و کاهش نشت یونی در گل آنتوریوم شاخه بریده می شود. بر اساس نتایج بدست آمده، کاربرد بنزیل آدنین در غلظت 100 پی پی ام و پراکسید هیدروژن در سطوح بهینه (5، 10، 15 و 25 مایکرومولار) به افزایش شادابی و طول عمر گل های آنتوریوم شاخه بریده کمک زیادی می نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 166
لینک کوتاه:
magiran.com/p2175218 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!