رابطه پوشش بیمه ای بر استفاده خانوارهای ایرانی از خدمات دندان پزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سلامتی همواره یکی از مهمترین دغدغه های بشر بوده است و بدون سلامت دهان و دندان، سلامت عمومی بدن تامین نمی شود. بیمه درمانی داشتن همواره از عوامل تسهیل کننده استفاده از خدمات درمانی بوده است و این پژوهش در راستای شناسایی و تعیین تاثیر پوشش بیمه ای بر استفاده از خدمات دندان پزشکی خانوار در کشور ایران می پردازد.

روش بررسی

مطالعه حاضر از نوع مطالعات تحلیلی-توصیفی و مقطعی است و بر اساس آنالیز داده های مستخرج از پیمایش ملی هزینه-درآمد خانوار طی سال های 1391-1396، در سال 1398 انجام شده است. جهت برآورد اثر متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته از مدل رگرسیون لاجیت استفاده شد. حجم نمونه مورد بررسی این مطالعه در مناطق روستایی 116469 خانوار و در مناطق شهری 112685 خانوار و درمجموع 229154 خانوار برای کل کشور بوده است. به منظور تحلیل داده ها در این مطالعه از نرم افزار 14 STATA استفاده شد.

یافته ها: 

از 229154 خانوار مورد مطالعه 11392 خانوار (98/4 درصد) طی دوره 6 ساله این مطالعه از خدمات دندان پزشکی استفاده داشته اند نتایج نشان می دهد استان های با سطح توسعه یافتگی بالا (ازنظر دسترس به خدمات بهداشتی-درمانی) استفاده خدمات دندان پزشکی بالاتری داشتند (001/0 > p-value). خانوار ساکن مناطق شهری، دارای پوشش بیمه ای، دارای تعداد افراد باسواد بیشتر، خانوار دارای تعداد سالمند کمتر بیشتر از خدمات دندان پزشکی استفاده کرده اند (001/0 > p-value). خانوار ثروتمند (پنجک های درآمدی بالاتر) نسبت به خانوار فقیر (پنجک های درآمدی پایین تر) و خانواری که خودمراقبتی دهان و دندان داشتند(مصرف نخ دندان، مسواک و خمیردندان) نسبت به خانواری که این مراقبت را نداشتند بیشتر از خدمات دندان پزشکی استفاده کرده بودند (001/0 > p-value).

نتیجه گیری: 

مداخلات موثر مبتنی بر شواهد برای بهبود استفاده از خدمات دندان پزشکی در بین خانوارهای بدون بیمه درمانی، داری افراد سالمندان، وضعیت تحصیلات پایین و زندگی در استان های کمتر توسعه یافته و خانوار ساکن روستاها باید در اولویت سیاستگذاران و برنامه ریزان این حوزه قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
128 تا 137
لینک کوتاه:
magiran.com/p2176859 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!