وضعیت آموزش پاسخگو در گروه های آموزشی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تبریز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پاسخگویی باعث شفافیت و تعهد در قبال مسئولیت ها گردیده و هر مسیولی را ملزم به بهبود ماموریت ها و ارتقاء سیستم جاری خواهد کرد. پاسخگویی نظام آموزش پزشکی در قبال جامعه، مسئولیتی است که مستلزم بررسی میزان تحقق اهداف دانشگاه در این زمینه می باشد. این طرح به بررسی میزان تحقق شاخص های آموزش پاسخگو در گروه های بالینی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پرداخته است.

روش ها

این مطالعه توصیفی در سال 1395 بر روی سه گروه آموزش بالینی کودکان، روانپزشکی و داخلی دانشگاه علوم پزشکی تبریز (اعم از آموزش دهندگان و فراگیران) و در محیط های دانشکده پزشکی، مراکز آموزشی- درمانی امام رضا (ع)، سینا و رازی و براساس ابزار سنجش آموزش پاسخگو که شامل 10 حوزه، 25 ملاک و نشانگرهای مربوط به آن ها بود، انجام شد. داده ها بر مبنای مصاحبه، مشاهده و بررسی اسناد و مدارک جمع آوری  و با استفاده از  نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از میانگین و برای سنجش پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد.

یافته ها

عملکرد گروه های آموزشی کودکان، روانپزشکی و داخلی درخصوص حوزه های ده گانه آموزش پاسخگو، بدین ترتیب بود که گروه کودکان (میانگین 61/45 درصد) در حد تقریبا خوب و سپس گروه روانپزشکی (میانگین 43/37 درصد) در حد متوسط و گروه آموزشی داخلی با عملکردی اندک پایین تر از گروه های روانپزشکی (میانگین 33/73 درصد) در حد متوسط قرار داشت.

نتیجه گیری

به نظر می رسد عملکرد متفاوت گروه های مورد مطالعه می تواند از عللی چون، چگونگی ارتباط مدیران گروه های آموزشی با مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی و گروه آموزش پزشکی، آگاهی از اصول و معیارهای پاسخگویی، شیوه های ارزیابی، ارزشیابی، علایق و درک در زمینه آموزش پاسخگو نشات گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p2177267 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!