پلورالیسم معنوی و شیوه معرفتی «ضاد» جریان شناسی موردی انتقادی ایلیا رام الله در ایران
موضوع جستار پیش رو، واکاوی و نقد جریانی معنوی در کشور است که براساس مستندات موجود، به پلورالیسم معنوی باورمند است. ایلیا رام الله رهبر گرایشی باطنی در کشور است که سال ها مدعی درمانگری معنوی، الهامات و کارهای فراطبیعی است. گرایش مشهور «باطنی» وی، نه از آن سان که با عنوان طریقت و عرفان (باطن دین) از آن یاد می-شود، بلکه شیوه ای است با نام معرفتی «ضاد» که در آن با محوریت ملامتیگری و چرخش به نقطه مقابل، سبب بروز انحرافاتی در باورداشت ها و گرایشهای شخص رام الله و پیروان جریان او با نام الاهیسم گردیده است. در این نوشتار، نگارنده با کاربست روش توصیفی و نقد انگاره های رام الله، ثابت میکند که ساختار علوم باطنی بهگونه ای است که بیش از آنکه انسان را در شناخت بعد الهی و رشد و شکوفایی معنوی او رهنمون گرداند، اتکای فراوان به علوم نوینی چون «دانش موفقیت، آینده پژوهی، نشانهشناسی، رویابینی و فراروانشناسی» دارد؛ ازاین رو، معنویتی التقاطی و کاملا کثرت گرایانه است. نتیجه ای که از این پژوهش به دست آمده، گرایش افراطی رام الله به کثرت گرایی معنوی است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.