مروری بر مطالعات تغییر اقلیم و متغیرهای اجتماعی از دیدگاه تعیین کننده های اجتماعی سلامت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تحقیقات زیادی در این زمینه وجود دارد که تغییر اقلیم بر متغیرهای اجتماعی اثرگذار است و یا از طریق تعیین کننده های اجتماعی سلامت بر سلامت تاثیر می گذارد. هدف  این مطالعه شناسایی تعیین کننده های اجتماعی موثر بر سلامت مرتبط با  تغییر اقلیم می باشد.

روش

روش مطالعه حاضر مرور با جستجو نظام‏مند است. از این رو بعد از انجام مرور منظم در پایگاه‏های اطلاعاتی، مقالات ارزیابی و غربالگری شده است و مقالاتی که شرایط ورود را کسب کرده‏اند وارد مطالعه نهایی شده‏اند. برای جستجوی منظم ابتدا کلید واژه های مرتبط با تغییر اقلیم و متغیرهای اجتماعی در پایگاه های اطلاعاتی Web Of Science وpubmed با محدوده زمانی تا سال 2018، جستجو شده است. در هر پایگاه اطلاعاتی از استراتژی سرچ مخصوص آن پایگاه با استفاده از عملگرهای OR, AND استفاده شده است. در جستجوی اولیه 12097 مقاله بدست آمده است . پس از خروج موارد تکراری و غیر مرتبط به موضوع 5932 مقاله باقی ماند که پس از مطالعه چکیده مقالات، مطالعاتی که درباره تغییر اقلیم و پیامدهای اجتماعی بود ؛ وارد مطالعه شده اند. مراحل غربالگری با معیارهای ورود و خروج انجام گردید. بعد از غربالگری چکیده 43 مقاله باقی ماند. در مرحله بعدی متن کامل مقالات توسط دو نفر از تیم تحقیق بررسی شد.  در نهایت 23 مقاله به این مطالعه راه یافت.

یافته ها

متغیرهای اجتماعی مرتبط با تغییر اقلیم بر اساس تعیین کننده های اجتماعی سلامت به 5 دسته متغیر های مختلف از جمله:  متغیرهای ساختاری مرتبط با تغییر اقلیم(وضعیت اقتصادی اجتماعی)، متغیرهای سطح شرایط اجتماعی و کاری(دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی، بیکاری،  مهاجرت، نابرابری، آموزش، شرایط کار، امنیت غذایی)، متغیرهای مربوط به روابط اجتماعی و شبکه های اجتماعی(جنبش های اجتماعی، جنگ شهری، شورش، اعتراضات گروهی، خشونت های بین فردی)، عوامل فردی مرتبط با سبک زندگی(محل زندگی(شهر/ روستا)) و متغیرهای سطح فردی(سن، نژاد، جنس) تقسیم شدند.

نتیجه گیری

تغییر اقلیم طیف پیامدهای اجتماعی گسترده ای را شامل می شود. گروه های مختلفی که آسیب پذیری متفاوتی نسبت به تغییر اقلیم دارند شامل زنان، سالمندان، کودکان، روستاییان و کارگران می باشند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
203 تا 212
لینک کوتاه:
magiran.com/p2178834 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!