آنالیز بیان ژن DXR و تولید کاردنولید و دیجیتوکسین تحت تاثیر الیسیتورهای پلی آمین و متیل جاسمونات در گیاه گل انگشتانه ارغوانی (Digitalis purpurea)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

دیجیتوکسین ترکیبی گلیکوزیدی است که از برگ گونه های مختلف جنس Digitalis استخراج می شود. دیجیتوکسین در کنترل و درمان نارسایی مزمن قلبی، حمله های قلبی ناگهانی و آریتمی های قلبی مختلف کاربرد دارد. 1- دیوکسی- دی- گزیلولوز 5- فسفات ردوکتاز ایزومراز (DXR)یک آنزیم مهارکننده مهم در مسیر بیوسنتزی2-c-) MEP متیل-d - اریتریتول 4- فسفات(است و سطح بیان ژن DXR نقش مهمی در کنترل بیوسنتز ترکیبات ایزوپرونوییدی در گیاه دارد. در این تحقیق اثرات محرک های زیستی پلی آمینی شامل پوترسین ، اسپرمین و اسپرمیدین در غلظت های 50 و 100 میلی گرم در لیتر همراه با متیل جاسمونات (MJ) در غلظت های 50 ، 100 و 200 میکرو مولار بر بیان ژن DXR در شرایط کشت سوسپانسیون سلولی گل انگشتانه ارغوانی (Digitalis purpurea) مورد بررسی قرار گرفت. تغییرات در سطح رونویسی ژن DXR توسط روش RT-PCR ارزیابی گردید. نتایج نشان داد که محرک های زیستی اثر معنی داری بر مقدار بیان ژن DXR و بیوسنتز کاردنولید و دیجیتوکسین دارند. بالاترین میزان دیجیتوکسین (3/61 میکروگرم بر گرم وزن خشک) و کاردنولید (48/1 درصد در میلی گرم وزن خشک) در تیمار100 میلی گرم در لیتر اسپرمیدین مشاهده شد. در کلیه تیمارها بیان ژن DXR در مقایسه با نمونه شاهد افزایش یافت. بالاترین سطح رونویسی ژن DXR در غلظت 50 میکرومولار متیل جاسمونات و 100 میلی گرم در لیتر پوترسین وجود داشت که نه برابر بیشتر از شرایط کنترل بود وهمچنین کمترین میزان در تیمار پوترسین در غلظت های 50 و 100 میلی گرم در لیتر مشاهده شد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
1551 تا 1561
لینک کوتاه:
magiran.com/p2183362 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!