ارزیابی تنوع فنوتیپی و فیتوشیمیایی جمعیت های مختلف گیجاواش (Froriepia subpinnata (Ledeb.) Bail.)- گیاه دارویی بومی رشد یافته در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

گیجاواش گیاه دارویی بومی و در معرض خطر انقراض است که در نوار ساحلی دریای خزر در شمال ایران رشد می کند. برای به دست آوردن اطلاعات اولیه ریخت شناختی و فیتوشیمیایی در روند اصلاح و اهلی کردن این گیاه صورت گرفت. بیست و سه صفت ریخت شناختی اندازه گیری شد که تنوع بالایی بین 52 توده مشاهده گردید. همبستگی مثبت و معنی داری بین ابعاد برگ، ارتفاع گیاه و عملکرد بیوماس گیاه وجود داشت. دامنه تغییرات صفات فیتوشیمیایی اندازه گیری شده برای فنل کل (3/941- 6/355 میلی گرم گالیک اسید در صد گرم وزن تر)، فلاونویید کل (74/540- 33/204 میلی گرم کاتچین در صد گرم بافت تر)، کارتنویید کل (52/1 تا 15/3 میکروگرم در صدگرم وزن تر) و ظرفیت آنتی اکسیدانی (82/81-36/31 درصد) بود. نتایج حاصل از آنالیز توسط دستگاه HPLC نشان داد که کلروژنیک اسید ترکیب فنولی غالب در این گیاه است. کارتنویید کل همبستگی معنی داری با سایر خصوصیات بیوشیمیایی نداشت در حالیکه بقیه صفات بیوشیمیایی همبستگی خطی با یکدیگر داشتند. گروه بندی نمونه ها براساس روش UPGMA و برپایه داده های ریخت شناختی و بیوشیمیایی، نمونه ها را به سه گروه مشخص تقسیم کرد که دارای تنوع درون و بین منطقه ای بالایی نشان دادند. علاوه براین، این اطلاعات با داده های مولکولی ترکیب شد تا بتوان اثرات محیط و ژنتیکی را جدا کرد. تنوع بالای فیتوشیمیایی و ریخت شناختی بین و درون جمعیت ها می تواند یک ابزار سودمند برای روند اصلاح و انتخاب در این گیاه باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
1563 تا 1574
لینک کوتاه:
magiran.com/p2183363 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!