بررسی فون و تنوع زیستی ککها در شهرستان بجنورد، خراسان شمالی در سال 13

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کک ها انگل خارجی پرندگان و پستانداران میباشند که علاوه بر ایجاد آزار و اذیت و حساست های پوستی در میزبان، ناقل بیماری مهمی مانند طاعون نیز به شمار می آیند. این مطالعه به منظور بررسی و شناسایی گونه های کک مهم از نظر پزشکی در شهرستان بجنورد استان خراسان شمالی انجامشده است.

روش کار

مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی با رویکرد مقطعی است. نمونه گیری به مدت 7 ماه از فروردین تا مهرماه سال 1397 در نواحی روستایی شهرستان بجنورد استان خراسان شمالی انجام شد. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای، تعداد 11 روستا برحسب موقعیت جغرافیایی)شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز) به تصادف انتخاب شدند. نمونه ها با استفاده از روش های مختلف نمونه گیری از اماکن حیوانی و انسانی صید شدند و بعد از آمادهسازی و مونته شدن با استفاده از کلید شناسایی معتبر تشخیص داده شدند.

یافته ها

در مطالعه حاضر درمجموع 1540 کک با استفاده از روش های مختلف نمونه گیری صید شد. ککهای صید شده از خانواده پولیسیده شامل چهار گونه پولکس ایریتانس (2 / 94 درصد)، کتنوسفالیدیس فلیس فلیس (1 / 2 درصد)، کتنوسفالیدیس کانیس(2 / 1 درصد) و گزونوپسیلا کیوپیس (5 / 2 درصد) بودند. 41 درصد (631 عدد) نمونه ها نر و 59 درصد(909 عدد) آنها ماده بودند. گونه غالب پولکس ایریتانس بود و بیشترین وفور ککها در روستای تیمورتاش (7 / 77 درصد) مشاهده شد.

نتیجه گیری

نتایج این تحقیق نشان داد گونه پولکس ایریتانس به عنوان گونه غالب و دارای بیشترین وفور در شهرستان بجنورد میباشد که میتواند به عنوان معضل بهداشتی مطرح شود. لذا برنامه ریزی جهت کنترل آن بسیار ضروری است

زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2184468 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!