بررسی الگو های حریق و روش های ارتقاء ایمنی آن در بیمارستان های کشوریک مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ساختمان های بیمارستانی و مراکز پزشکی درمانی از جمله ساختمان هایی می باشند که هرساله تعداد زیادی از آن ها دچار آتش سوزی می گردند. امروزه ایمنی حریق یکی از بزرگ ترین چالش های پیش روی طراحان و کاربران بخش های درمانی می باشد. با توجه به این موضوع، این پژوهش به دنبال این موضوع خواهد بود که با مرور مطالعات مرتبط در داخل و خارج کشور بتواند الگوی جامعی را در خصوص حریق در بیمارستان ها مشخص نماید.

مواد و روش کار

این پژوهش شامل یک مطالعه مروری جامع از مطالعات صورت گرفته در ایران و جهان در حوزه حریق در بیمارستان ها می باشد، در همین راستا، پایگاه های الکترونیکی قابل دسترس در کشور نظیر پابمد، اسکوپوس و گوگل پژوهشگر با یک راهبرد جستجوی مدون مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج

14 مطالعه بدست آمد که در نهایت نتایج به دست آمده از مطالعات وارد شده به صورت کیفی از طریق سنتز تماتیک شامل تم های اصلی که عبارت بودند از بخش ها و الگوهای تقسیم بندی ساختمان بیمارستانی دارای اهمیت در حوزه حریق، الگوهای خروج اضطراری، مصالح و وضعیت ساختمانی و تجهیزات و مواد مصرفی قابل اشتعال در بیمارستان ها و تجهیزات مناسب مبارزه با حریق، مورد تحلیل قرار گرفتند.

نتیجه گیری:

 برای ایمن سازی بیمارستان ها از حریق و آتش سوزی جهت حفظ جان پرسنل و بیماران باید به نکاتی از جمله خطرات تجهیزات درمانی بکار گرفته شده و مواد قابل اشتعال مصرفی و همچنین انواع تجهیزات مبارزه با آتش سوزی بکار گرفته شده در ساختمان بیمارستان و مباحث معماری ایمنی در خصوص میزان مقاومت در مقابل حریق سازه و سقف ها و درب ها و دیوارها و پلکان خروج اضطراری تواما با هم در نظر گرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p2184882 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!