ریخت شناسی قص هی ضحاک در شاهنامه و راوانا در رامایانا (جدال خیر و شر)
قصه ها، عرصه ی مبارزه ی نیروهای اهورایی و اهریمنی می باشند؛ اساسا اساطیر از جدال خدایان نی است که تضاد و ستیز میان دو عامل متقابل خیر و شر تشکیل می- شوند. جهان اساطیر، جهان دوب را شامل می شود. جدال نیک و بد، درونمایه ی اصلی شاهنامه ی فردوسی و رامایانای والمیکی است که همچون یک روح در کالبد این آثار بزرگ دمیده شده است. ساختارگرایان با تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم از این اسطوره (جدال خیر و شر) برای قصه و روایت تعریفی ارایه داده اند. داستان هایی که در شاهنامه و رامایانا، جدال خیر و شر را دربرمی گیرند زیادند که یکی از این قصه ها، قصه ی ضحاک در شاهنامه و راوانا در رامایانا می باشدکه گونه های نیکی و بدی بطور عیان در آن به صورت نماد جمع شده است. این پژوهش سعی دارد ضمن نگاهی کلی به داستان ساختار روایی واحدی برای این دو داستان ارایه دهد.
شاهنامه ، رامایانا ، قصه ی ضحاک ، قصه ی راوانا ، ساختار ، خیروشر
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.