بررسی مقایسه ای وضعیت کسورات بیمه ای در بیمارستان قبل و بعد از اجرای نظام ارتقاء بهره وری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کسورات بیمه ای بیمارستان ها علاوه بر این که مبالغ قابل توجهی از منابع و درآمدهای بیمارستانی را هدر داده و توان مالی بیمارستان را کاهش می دهند، از طریق افزایش هزینه هایی که بیمار باید پرداخت کند بار مالی فزاینده ای را نیز به بیمار تحمیل می نماید. از این رو مطالعه حاضر با هدف بررسی مقایسه ای وضعیت کسورات بیمه قبل و بعد از اجرای نظام ارتقاء بهره وری در بیمارستان های لقمان و امام حسین(ع) تهران انجام شده است.

مواد و روش کار

یک مطالعه توصیفی – مقطعی با اهداف کاربردی که در بیمارستان های لقمان حکیم و امام حسین (ع) تهران به روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده بر اساس صورت جلسه های سازمان بیمه بر روی 310 پرونده انجام شده است و کسورات اعمال شده از سوی سازمان بیمه ای در سال 1396 به عنوان کسورات بیمه ای قبل از اجرای طرح ارتقاء بهره وری و در سال 1397 به عنوان کسورات بیمه ای بعد از اجرای طرح ارتقاء بهره وری اسخراج و با استفاده از نرم افزار SPSS 21 و روش های آمار توصیفی و میانگین و آزمون T مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

یافته ها

. نتایج تجزیه تحلیل داده ها نشان داد که میانگین کسورات بیمه تامین اجتماعی شامل ویزیت پزشک (P=0.007)، حق العمل پزشک (P=0.00)، کسور دارو (P=0.011)، کسور آزمایشگاه (P=0.00) و میانگین کسور کل (P=0.00) در بیمارستان امام حسین (ع) بعدا از اجرای طرح ارتقاء بهره وری نسبت به قبل از اجرای آن تفاوت آماری معناداری داشته است که این تفاوت نشان دهنده افزایش میزان کسورات بیمه ای بعد از اجرای طرح ارتقاء بهره وری بوده است. در حالی که میزان کسورات بیمه ای لوازم مصرفی بیمار تفاوت معناداری را قبل و بعد از اجرای طرح ارتقاء بهره وری نشان نداده است (P=0.38). همچنین میانگین کسورات بیمه تامین اجتماعی شامل کسور لوازم و دارو (P=0.002) و میانگین کسور کل (P=0.004) در بیمارستان لقمان حکیم بعدا از اجرای طرح ارتقاء بهره وری نسبت به قبل از اجرای آن تفاوت آماری معناداری داشته است که این تفاوت نشان دهنده افزایش میزان کسورات بیمه ای بعد از اجرای طرح ارتقاء بهره وری بوده است در حالی که میزان کسورات لوازم مصرفی بیمار به جز دارو تفاوت معناداری را قبل و بعد از اجرای طرح ارتقاء بهره وری نشان نداده است (P=0.38). نتایج تجزیه و تحلیل میزان کسورات بیمه خدمات درمانی هم در بیمارستان امام حسین (ع) (P=0.81) و هم در بیمارستان لقمان حکیم (P=0.10) نشان داد که میزان کسورات بیمه ای بعدا از اجرای طرح ارتقاء بهره وری نسبت به قبل از اجرای آن تفاوت آماری معناداری را نشان نداده است.

نتیجه گیری

طرح ارتقاء بهره وری نه تنها تاثیری بر کاهش میران کسورات بیمه ای نداشته است بلکه سبب افزایش میزان کسورات در کسورات صادره از سوی بیمه برخی از صندوق های بیمه ای شده است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
34
لینک کوتاه:
magiran.com/p2187553 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!