بررسی تاثیر حضور متخصص طب اورژانس بر بالین بیماران مراجعه کننده در اورژانس بیمارستان های هفت تیر، فیروزگر و رسول اکرم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بخش اورژانس بیمارستانی از پرحجم‌ترین و حساس‌ترین بخش‌ها در هر بیمارستان است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و یکی از پرخطرترین بخش‌های درمانی محسوب می‌شود. طب اورژانس تمرین طب در یک جایگاه حاد و تحت حاد است. یک پزشک اورژانس آموزش‌دیده نه‌تنها قادر است تروما را رهبری کند، بلکه همچنین می‌تواند اکثر مسایل حاد و غیر حاد قابل‌تصور دیگر را رهبری نماید. این مطالعه باهدف بررسی تاثیر حضور متخصص طب اورژانس بر بالین بیماران مراجعه‌کننده در اورژانس بیمارستان‌های هفت‌تیر، فیروزگر و رسول اکرم طراحی و انجام گردید. نتایج حاصل از این مطالعه می‌تواند در برنامه‌ریزی به‌منظور آموزش پزشکان طب اورژانس در بیمارستان‌های مذکور نقش مهمی ایفا کند.

مواد و روش‌ها

در این مطالعه از 30 بیمار مراجعه‌کننده به اورژانس‌های بیمارستان‌های رسول اکرم و شهدای هفتم تیر و فیروزگر در سال 1396، به‌صورت یک مصاحبه نظام‌مند خواسته شد که نحوه حضور متخصص طب اورژانس را بر بالین خود را بیان نمایند. همچنین با 20 نفر از کارکنان بیمارستان‌های مذکور در مورد شرایط اورژانس قبل و بعد از استقرار طب اورژانس مصاحبه به عمل آمد. اطلاعات حاصل توسط نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها

در مصاحبه با بیماران، آنان بیان کردند که 15/46% توسط پزشک، 76/30% توسط دانشجو و 07/23% توسط پرستار ویزیت شده‌اند، که نشان‌دهنده این است که هیچ‌یک از آنان اطلاع نداشتند که متخصص طب اورژانس آنان را ویزیت کرده است. 16/46% بیان کردند که در زمان مناسب ویزیت شده‌اند و 84/53% از آنان ناراضی بودند و اظهار داشتند که در زمان مناسب برای معاینه و ویزیت بر بالین آنان حاضر نشده‌اند. 92/76% از نحوه برخورد راضی و 08/23% از آنان ناراضی بودند. 57/54% از نحوه معاینه و شرح‌حال گیری راضی و 43/45% از آنان ناراضی بودند. 45/66% از کیفیت تشخیص و اقدامات درمانی راضی و 55/33% از آنان ناراضی بودند. ازنظر 26/44% بیماران، وضعیت رسیدگی مناسب و ازنظر 74/55% بیماران وضعیت رسیدگی نامناسب بود. همچنین مهم‌ترین مزایای استقرار طب اورژانس ازنظر کارکنان کاهش مرگ‌ومیر بیماران در اورژانس، سرعت در تعیین تکلیف بیماران، کاهش مشاوره‌های تخصصی، انجام دستورالعمل‌ها توسط متخصص طب اورژانس، کاهش زمان ماندگاری بیماران در اورژانس و افزایش رضایت بیماران بوده است.

نتیجه‌گیری

حضور متخصصین طب اورژانس باعث بهبود کیفیت خدمات درمانی و افزایش میزان رضایت بیماران است و با ارجاع درست و به‌موقع بیماران به بخش‌های مربوطه در زمان و هزینه درمان صرفه‌جویی می‌شود، بنابراین پیشنهاد می‌شود استقرار طب اورژانس در تمامی واحدهای اورژانس بیمارستانی کشور انجام گیرد، و برای آشنایی بیشتر افراد جامعه با این رشته نیز آگاهی‌رسانی‌های لازم انجام شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p2187569 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!