اثر گونه مهاجم چشم گاوی (.Leucanthemum vulgare Lam) بر برخی ویژگی های ساختاری و عملکردی پوشش گیاهی مراتع فندوقلوی شهرستان نمین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

وجود گونه های مهاجم نشانه ای از تخریب مراتع است. هدف از این مطالعه بررسی اثر گونه مهاجم Leucanthemum vulgare Lam. (چشم گاوی) بر برخی از ویژگی های ساختاری و عملکردی مراتع فندوقلو در شهرستان نمین استان اردبیل است. نمونه برداری به صورت تصادفی- سیستماتیک طبقه بندی شده انجام شد و دو گروه مکان با حضور و عدم حضور گونه L. vulgare برای بررسی فلور، عوامل پوشش گیاهی، ترکیب و تنوع انتخاب شد. برای مقایسه داده های مربوط به عوامل پوشش گیاهی، تنوع و یکنواختی در مکان های حضور و عدم حضور گونه از آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد از 80 گونه گیاهی شناسایی شده، تعداد 9 گونه به مکان های حضور گونه L. vulgare و 19 گونه به مکان های عدم حضور گونه L. vulgare و 52 گونه به طور مشترک به هر دو منطقه تعلق داشتند. تاج پوشش و تولید پهن برگان علفی، تراکم و تاج پوشش گندمیان و همچنین تراکم و تولید کل گیاهان بین مکان های حضور و عدم حضور گونه L. vulgare تفاوت معنی داری با یکدیگر داشتند (P<0.01). طبق نتایج شاخص های تنوع بین مکان های حضور و عدم حضور گونه تفاوت معنی داری با یکدیگر داشتند (P<0.05)، اما شاخص های غنا و یکنواختی در مکان های حضور و عدم حضور گونه دارای اختلاف معنی دار نبودند. با انجام این تحقیق شناختی از وضعیت گونه مهاجم L. vulgare در منطقه حاصل شده و با توجه به نتایج می توان راهکارهای مناسب از جمله کاشت گونه های مرغوب مرتعی و کاهش چرا در منطقه را در کنترل، مدیریت و مواجهه با گونه مهاجم L. vulgare در مراتع فندوقلو انجام داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
379 تا 392
لینک کوتاه:
magiran.com/p2188851 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!