اثر یک دوره تمرین قدرتی با فواصل استراحت متفاوت روی برخی ویژگی های فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی مردان جوان غیرفعال

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف پژوهش:

 تمرینات قدرتی نظامند، با فواصل استراحتی مناسب تاثیرات زیادی بر بهبود سازگاری های عصبی-عضلانی و هورمونی دارد. تحقیق حاضر با هدف تعیین تاثیر یک دوره تمرین قدرتی با فواصل استراحت متفاوت روی برخی ویژگی های فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی در مردان غیرفعال سالم انجام شد.

روش پژوهش:

30 مرد جوان غیرورزشکار (سن30/2±97/18سال، قد89/4±28/187سانتی متر، وزن 35/1±94/68 کیلوگرم) به صورت تصادفی در سه گروه تمرین قدرتی با استراحتی کاهنده (3دقیقه به 30 ثانیه)، تمرین قدرتی با استراحتی افزاینده (30ثانیه به 3 دقیقه) و تمرین قدرتی با استراحتی ثابت (3دقیقه) (گروه کنترل) تقسیم شدند.گروه های تمرینی (با یک دوره بندی ویژه از نظر بار، شدت و فاصله استراحتی بین ست ها) به مدت 9 هفته و 3 جلسه در هفته إجرا شد. برنامه تمرینات قدرتی شامل؛ (5 الی 8 ست با 3 الی 15 تکرار و باری معادل60 الی %90 یک تکرار بیشینه) به صورت مشترک اعمال شد و تنها تفاوت بین گروه ها فاصله استراحتی اعمال شده بین ست ها بود. ضمنا دو جلسه تمرین مکمل پلایومتریک (با شدت60%HR) در طول هفته اجرا شد. نمونه های خونی قبل و بعد از 48 ساعت پس از دوره تمرین در ساعت10صبح درحالت ناشتا گرفته شدند و با استفاده از روش رادیوایمونوسی در آزمایشگاه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. دادهای پژوهش با استفاده از آزمون کوواریانس بررسی شدند.

یافته ها

نتایج نشان داد قدرتبیشینه، استقامت عضلانی و غلظت هورمون تستوسترون در هر سه گروه به طور معنی داری افزایش یافت؛و تفاوت بین گروه ها نیز معنی دار بود اما درصد تغییرات همه آزمون ها در گروه اول و دوم نسبت به گروه سوم بیشتر بود. همچنین بعد از جلسه تمرینی، غلظت هورمون های رشد درصد چربی بدن و برخی شاخص های توده چربی بدن به طور معنی داری به ترتیب افزایش و کاهش یافت؛ البته تفاوت بین گروه ها معنی دار نبود.

بحث و نتیجه گیری

نتیجه اینکه احتمالا تمرین مقاومتی با فواصل استراحت فزاینده و کاهنده در مقایسه با فواصل استراحت ثابت، از اهمیت بیشتری برای افزایش قدرت بیشینه، استقامت عضلانی و برخی فاکتورهای بیوشیمایی و هورمونی برخوردار است.

زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p2190018 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!