مدیریت بیماری COVID-19 از دیدگاه طب سنتی ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

COVID-19 یک بیماری ویروسی از خانواده کرونا ویروس‌هاست. این ویروس در ابتدا به سیستم تنفسی حمله می‌کند و سپس به اعضای مهمی چون قلب، کبد، مغز، کلیه، خون و سیستم ایمنی آسیب می‌زند. این مطالعه با هدف توصیف و تبیین این بیماری از دیدگاه طب سنتی ایران و تدابیر درمانی بر این اساس ارایه شد.

مواد و روش‌ها:

در این مطالعه مروری، مقالات موجود در مورد پاتوفیزیولوژی ثابت‌شده در مورد این بیماری با استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر با کلیدواژه‌های انگلیسی SARS-COV -2 و COVID-19 جست‏وجو و بررسی شدند و از آن میان مقاله‌هایی که اشاره به تظاهرات بالینی و پاتوفیزیولوژی بیماری داشتند استفاده شدند. همچنین متون طب سنتی ایران از قبیل قانون ابن‌سینا، ذخیره خوارزمشاهی پیرامون علل و علایم و درمان این بیماری استخراج و با منابع طبی جدید تطبیق داده شدند.

یافته‌ها:

ویروس کرونا در ابتدا با ورود به سلول‌های مجاری تنفسی فوقانی و سپس تحتانی ریه ایجاد سوءمزاج گرم و خشک می‌کند که این سوءمزاج آغازگر اتفاقات متعددی در اعضای مختلف بدن به‌خصوص قلب و مغز و کبد می‌شود که بیشتر از پیامدهای آن است و کمتر به‌علت تکثیر و حضور ویروس در این اعضا است. مقابله با بیماری کرونا از دیدگاه طب سنتی در پنج سطح قابل ‌بررسی و انجام است که شامل یک سطح پیشگیری و چهار سطح درمان است.
 
نتیجه‌گیری:

ابتدا تعریف این بیماری و سپس راه‌کارهای پیشگیرانه و درمانی بر اساس طب سنتی ایرانی استخراج و به‌‌صورت دسته‏بندی‏شده و کاربردی ارایه شد. سپس شواهدی از پژوهش‌های جدید در تایید فیزیوپاتولوژی عنوان‌شده آورده شد در آخر، برای گیاهان پیشنهادی در این مقاله در موارد اثرات ضدویروسی، آنتی‌اکسیدانی و ترمیم‌کنندگی و سایر اثرات بیولوژیک مرتبط با این بیماری مستندات علمی ارایه شد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2192452 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!