مقایسه ی انحراف ابعادی روش های قالب گیری دیجیتال و کانونشنال در ایمپلنت های دندانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 با توجه به تغییرات ابعادی در قالب‌گیری ایمپلنت‌ها و عوارض شناخته شده آن‌ها و نیز مطرح شدن اسکنرهای داخل دهانی که احتمالا تغییرات ابعادی کم‌تری دارند، این مطالعه با هدف مقایسه‌ی انحراف ابعادی روش‌های قالب‌گیری دیجیتال و کانونشنال در ایمپلنت‌های دندانی انجام پذیرفت.

مواد و روش‌ها

این مطالعه‌ی تجربی بر روی 20 نمونه انجام شد. ابتدا با استفاده از یک اسکنر لابراتواری (Amann Girbach, Austria) Ceramill، یک اسکن از مدل استیل تهیه شد. در گروه قالب‌گیری کانونشنال، قالب‌گیری با استفاده از تکنیک Open tray صورت گرفته و پس از ریختن کست، با استفاده از یک اسکنر لابراتواری مدل دیجیتال تهیه شد. در گروه قالب‌گیری دیجیتال با استفاده از اسکنر داخل دهانی (Dentsplay Sirona, USA)، 10 بار مدل استیل اسکن شد. هر یک از فایل‌های دیجیتال به دست آمده از گروه قالب‌گیری کانونشنال و دیجیتال در محیط نرم‌افزار (3D Systems, Rock Hill, SC, USA) Geomagic® Studio سوپرایمپوز شده و میزان تغییرات ابعادی آن ها نسبت به مدل مرجع محاسبه شد. جهت بررسی میزان تغییرات ابعادی گروه های مورد مطالعه از آزمون آنالیز واریانس یک طرفه (One-way-Anova) استفاده شد (0/05 > p value). تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی 25 انجام شد.

یافته‌ها

نتایج این مطالعه نشان داد که میزان انحراف ابعادی در گروه قالب‌گیری کانونشنال و دیجیتال به ترتیب، 0/057 ± 0/178 و 0/43 ± 0/110 بود که این تفاوت از لحاظ آماری معنی‌دار بود (0/05 > p value).

نتیجه‌گیری

دقت قالب‌گیری برای پروتزهای ایمپلنت در زوایای مختلف، با استفاده از اسکنرهای داخل دهانی بالاتر از روش‌های معمول قالب‌گیری با استفاده از مواد قالب‌گیری می‌باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
292 تا 299
لینک کوتاه:
magiran.com/p2193576 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!