تاثیر قارچ های میکوریز آربوسکولار، (Glomus mosseae وG. intraradices) و قارچ های آنتاگونیست Pochonia chlamydosporia var. chlamydosporia و Purpureocillium lilacinum بر شاخص های بیماریزایی و تکثیر Meloidogyne javanica در سه پایه هلو در شرایط گلخانه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کنترل زیستی یکی از روش هایی است که برای کاهش خسارت نماتدها به طور وسیع مورد مطالعه قرار گرفته است. به منظور بررسی اثر قارچ های مهار زیستی بر شاخص های بیماریزایی و تکثیر نماتد ریشه گرهی Meloidogyne javanica، از دو گونه قارچ میکوریز آربوسکولار Glomus mosseae، G. intraradices و قارچ هایchlamydosporia var. chlamydosporia Pochoniaو Purpureocillium lilacinum در سه رقم پایه هلو (هلندری، محلی شوراب 3 و GF677) استفاده شد. آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی در 30 تیمار و پنج تکرار در شرایط گلخانه انجام پذیرفت. ارزیابی ها 90 روز بعد از مایه زنی پایه های رویشی با نماتد و با استفاده از اندازه گیری شاخص های رشدی گیاه، و پارامترهای رشدی نماتد انجام شد. نتایج حاصل از بررسی شاخص های تکثیری نماتد، نشان دهنده ی تاثیر معنی دار قارچvar. chlamydosporia P. chlamydosporiaروی کاهش فعالیت زیستی نماتد، در مقایسه با سایر قارچ های کنترل زیستی بود. به نحوی که تعداد گال، توده تخم، لارو سن دوم و فاکتور تولید مثل در رقم حساس GF677 تیمار شده با این قارچ به ترتیب 2/42، 8/41، 39 و 36/6 درصد نسبت به شاهد این رقم بدون حضور قارچ کاهش یافت. هر چند قارچ مذکور روی تمام مراحل رشدی نماتد موثر بود، ولی در کاهش تعداد توده تخم و تعداد تخم در هر توده تخم، تاثیر بیشتری نشان داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
163 تا 175
لینک کوتاه:
magiran.com/p2193711 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!