بررسی نسبت منفعت درون میدانی با کردار اقتصادی در میدان های روستایی و عشایری شهرستان گیلان غرب: پژوهشی در جامعه شناسی منفعت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زندگی اجتماعی دارای میدان های مختلفی است که هر یک از این میدانها منافع خاص خود را دارند که عاملان اجتماعی گماشته شده در آنها در حال مبارزه برای دست یابی به منافع این میدانها هستند. تحقیق حاضر به دنبال بررسی نسبت منفعت درون میدانی با کردار اقتصادی در میدان های روستایی و عشایری شهرستان گیلانغرب است. روش تحقیق این پژوهش از نوع روش تحقیق کیفی بوده و از مشاهده مشارکتی و مصاحبه نیمه ساختاریافته برای گردآوری داده ها و از تحلیل محتوای برای تجزیه و تحلیل مصاحبه ها استفاده شده است. مشارکت کنندگان در این تحقیق 38 نفر بودند که با استفاده از نمونه گیری نظری از میدان های روستایی و عشایری انتخاب شدند. یافته ها نشان می دهد که منفعت میدان روستایی آسایش است و با تیپ ایده آل کردار اقتصادی همسویی مناسبی ندارد و دنبال کنندگان این منفعت توفیق چندانی در دستیابی به سرمایه اقتصادی ندارند. در مقابل منفعت میدان عشایر که پرورش گوسفند است با تیپ ایده آل کردار اقتصادی همسویی بالایی دارد. دستیابی به منفعت میدانی برای عاملان اجتماعی این میدان، مستلزم کرداری مقتصدانه است که این رویه نهایتا به انباشت سرمایه اقتصادی نیز منجر می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
339 تا 368
لینک کوتاه:
magiran.com/p2193783 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!