مقایسه نیمرخ روان شناختی مجرمان سایبری تهران بزرگ با افراد عادی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

درک بهتر جنبه های روان شناختی، جرم شناختی و جامعه شناختی جرایم سایبری می تواند با فراهم کردن تصویری جامع و کامل، ایجاد عوامل محافظت کننده را تسهیل کند که این تحقیق با هدف مقایسه نیمرخ روان شناختی مجرمان سایبری پلیس فتای تهران بزرگ با افراد عادی انجام شد.

روش

در تحقیق حاضر با روش علی- مقایسه ای، 100 نفر از مجرمان سایبری پلیس فتای تهران بزرگ به روش نمونه گیری هدفمند و 100 نفر از افراد عادی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه شخصیت فرم کوتاه میلون3 پاسخ دادند. داده های به دست آمده نیز با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

نتایج نشان داد در میان الگوهای بالینی، میانگین نمرات شخصیت اجتنابی، وابسته، ضداجتماعی، آزارگر، خودناکام ساز و در رابطه با نشانه های بالینی، میانگین نمرات اختلال اضطرابی، شبه جسمی، دوقطبی (مانیا)، افسرده خویی، وابستگی به الکل و وابستگی به مواد در گروه مجرمان سایبری بیشتر از گروه افراد عادی بود. همچنین، میانگین نمرات آسیب های شدید شخصیت (اسکیزوتایپال، مرزی، پارانوید) و نشانگان شدید (اختلال تفکر، افسردگی اساسی و اختلال هذیانی) به طور معناداری در مجرمان سایبری بیشتر از افراد عادی بود.

نتیجه گیری

نتایج این پژوهش، چارچوب فکری درباره نقش زیرساخت های روان شناختی در جرایم سایبری را تقویت می کند و می تواند به جهت دهی مطالعات آتی در خصوص جرایم سایبری به منزله مسئله ای نوپدید با تاثیرات بسیار گسترده در جامعه که کمتر در ایران مورد پژوهش قرار گرفته، کمک کند و گامی موثر در جهت مداخلات پیشگیرانه باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
115 تا 136
لینک کوتاه:
magiran.com/p2194457 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!