تاثیر الیسیتورهای متیل‏جاسمونات و سالیسیلیک اسید بر میزان تولید متابولیت‏های ثانویه و ظرفیت آنتی‏اکسیدانی گیاه کلپوره (.Teucrium polium L) در شرایط in vitro‏

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کلپوره (Teucrium polium L.)، گیاهی دارویی و متعلق به خانواده نعناعیان است. بهره‏برداری بی رویه انسان از رویشگاه های طبیعی برای مصارف دارویی و پراکنش کم، این گیاه را در معرض خطر انقراض قرار داده است؛ در این راستا، استفاده از روش‏های زیست فناوری به شکل روش جایگزین در تولید متابولیت های دارویی مطرح است. در پژوهش حاضر، آزمایشی با هدف افزایش تولید متابولیت‏های ثانویه و ظرفیت آنتی‏اکسیدانی گیاه کلپوره با استفاده از الیسیتورهای متیل جاسمونات (MeJa) و سالیسیلیک اسید (SA) انجام شد. ریزنمونه های برگ از گیاهان چهارماهه رشد یافته در شرایط هیدروپونیک تهیه و در محیط کشت MS حاوی غلظت‏های 5/0، 1و 5/1 میلی‏گرم در لیتر هورمون‏های 2 و 4- دی کلروفنوکسی استیک اسید (2,4-D) و غلظت‏های 5/0، 1، 5/1 و 2 میلی‏گرم در لیتر بنزیل آمینوپورین (BAP) به طورمجزا و ترکیبی کشت شدند. کالوس‏های منتخب که دارای بیشترین درصد (100 درصد) کالوس‏زایی بودند (محیط کشت های MS حاوی غلظت های 5/1 و 2 میلی‏گرم در لیتر BAP) تحت تاثیر تیمارهای مجزای غلظت‏های صفر، 50 و 100 میکروگرم در لیتر الیسیتورهای متیل‏جاسمونات و سالیسیلیک اسید قرار گرفتند. پس از40 روز، محتوای ترکیبات فنلی، فلاونوییدی و ظرفیت آنتی‏اکسیدانی کل آنها در قالب طرح آماری کاملا تصادفی و در سه تکرار ارزیابی شد؛ در این آزمایش، بیشترین محتوای فنل کل و ظرفیت آنتی‏اکسیدانی نمونه‏ها در کالوس های تیمارشده با غلظت 100 میکروگرم در لیتر الیسیتور سالیسیلیک اسید و پس از آن، در غلظت 50 میکروگرم در لیتر الیسیتور متیل جاسمونات مشاهده شد که تفاوت معناداری نسبت با یکدیگر داشتند. در این آزمایش، مصرف 100 میکرو‏گرم در لیتر سالیسیلیک اسید در محیط کشت دارای 5/1 میلی‏گرم در لیتر BAP بیشترین تاثیر را بر محتوای فلاونویید کل کالوس ها داشت؛ بنابراین، کاربرد غلظت‏های مناسب این الیسیتورها نقش موثری در افزایش ترکیبات موثره دارویی گیاه کلپوره دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p2195164 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!